Hét magyar csapat a 30. Shell Eco-marathonon

2015. március 1., vasárnap 08:05

shell-eco-marathon-europe2015-400-1425157873.jpgRotterdam, 2015. március 1. - Harminc év technológiai innováció, kiemelkedő eredmények és megismételhetetlen élmények jellemzik a világ egyik legnagyobb kihívását jelentő mérnöki diákversenyét, a Shell Eco-marathon Europe-ot.

A verseny egyedülálló lehetőséget biztosít a diákok számára, hogy általuk tervezett és épített járműveket teszteljenek azzal a céllal, hogy minél nagyobb távolságot tegyenek meg egy kWh energiával vagy egy liter üzemanyaggal. Ezúttal Európa és Afrika harminc országából 230 diákcsapat kapott meghívást Rotterdamba, hogy május 21. és 24. között eddig nem látott energia-hatékonysági technológiákkal kísérletezzenek közúti körülmények között.

 

A verseny történetében először idén hét magyar csapat képviseli hazánkat a megmérettetésen. A verseny legrégebbi magyar résztvevője az először 2008-ban induló Óbudai Egyetem csapata mellett a nyolcadik alkalommal induló győri Széchenyi Egyetem SZEnergy alakulata is már tapasztalt résztvevőnek számít.

 

Az európai megmérettetés harmincadik évfordulóján először száll versenybe a Budapesti Műszaki Egyetem Shark és Paradicsom csapata. Szintén most először üdvözölhetjük az indulók sorában a Szegedi Tudományegyetemről érkező STECO csapatot.

hirdetés

 

A felsőoktatási intézményeken kívül két középiskola is képviseli hazánkat Rotterdamban. A Kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola diákjai már rutinos versenyzőknek számítanak, a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium diákjai azonban most tehetik először próbára járműtervezési tudásukat.

 

Az idei verseny különleges

 

A verseny hatalmasat fejlődött az elmúlt 30 évben. Történetének első évében, ahogy arról az 1985-ös korabeli fotók tanúskodnak, körülbelül húsz, fából készült jármű állt a startvonalhoz, amelyek nagy részét fűnyírómotor hajtotta. Három évtizeddel később a rendezvény éves résztvevői száma 3 000-re, a látogatók száma pedig több mint 40 000-re nőtt. Napjainkban a diákok két különböző tervezői kategóriában; a futurisztikus „Prototípus” és a városi autókhoz jobban hasonlító „Városi Koncepció” kategóriában nevezhetnek, amelyeken belül további alkategóriákba sorolják a járműveket a felhasznált energiaforrás alapján. Az innovatív technológiák és a kreatív tervezés most is különösen fontos szerepet játszanak a megmérettetésben.

 

Az évek során a járművek és a technológia is folyamatosan fejlődött, ahogy Európa szerte egyre több csapat szállt be a versenybe, hogy újabb és újabb energiahatékonysági rekordokat állítson fel saját kategóriájában, képviselve iskoláját és hazáját. Az első európai megmérettetést, amelyet 1985-ben rendeztek a svájci Henry Csapat nyerte a „Prototípus” kategóriában. Ők 680 kilométert tudtak megtenni egyetlen liter üzemanyaggal. Azóta harminc év telt el és a diákok egyre nagyobb távolságokat értek el. 2014-ben a francia Microjoule La Joliverie csapata ugyanebben a kategóriában új rekordot állított fel: hihetetlenül hangzik, de sikerült 3 314,9 kilométert megtenniük egyetlen liter üzemanyaggal.

 

A jövő autói

 

A májusi megmérettetésre készülve a diákok már lázasan dolgoznak legújabb innovatív megoldásaikon és technológiákon, hogy minél több kilométert tegyenek meg járműveikkel. A 3D-s nyomtatás, a szélcsatornás tesztelés vagy az online vezérelt fojtószelep csak néhány példa azok közül a legújabb eljárások közül, amelyeket a versenyzők bevetnek a siker érdekében. Idén új energiakategóriát is választhatnak a diákok, a CNG-t, a sűrített földgázt, amely egy alacsony széntartalmú üzemanyag és a benzin, illetve dízel potenciális helyettesítője.

 

“A 2015-ös európai szezon rendkívül izgalmasnak ígérkezik. Mivel a 30. versenyt ünnepeljük, a teljes Shell Eco-marathon családdal újraéljük az elmúlt három évtized legizgalmasabb történéseit, de még ennél is fontosabb, hogy a jövőre koncentráljunk, és azokra az új technológiákra, amelyek segítségével választ találhatunk a jövő energetikai mobilitási kihívásaira. Kíváncsian várom, hogy idén milyen eredményeket érnek el a diákok, különösen a magyar csapatok” - osztotta meg idei elvárásait Juhász Péter, Shell Hungary Zrt. kiskereskedelmi üzemeltetési igazgatója.

 

Forrás: Shell, bővebben: www.shell.com, Facebook, illetve Twitter

Kapcsolódó cikkek

zagyva-golya400-1386700564.jpgÁtrepülte az Egyenlítőt és Kenya déli részén tartózkodik a Nógrád megyei Nemti község közelében 2012 augusztusában jeladóval ellátott, Zagyva nevű fehér gólya - adta hírül december 10-én a greenfo.hu portál.

1956. november 4. után közel 200 ezer magyar hagyta el az országot. A kivándorlók nagy része Ausztria felé menekült. Közel húszezer magyar azonban a volt Jugoszlávia felé vette az irányt. A „Déli Kapu” nyitva volt. A „Mecseki Láthatatlanok”, az utolsó harcoló egység vezetői is a Dráván keresztül indultak új hazát keresni.

Los Angeles, 2016. november 11. - Meghalt Leonard Cohen - derül ki a kanadai énekes, dalszerző és költő hivatalos Facebook-oldalán hajnalban közzétett üzenetből.