Készüljünk fel a hőségre!

2014. június 10., kedd 07:00

kanikula400-1402343266.jpgBudapest, 2014. június 10. - A nagy hőségben nem lehet elégszer hangsúlyozni a folyadék folyamatos fogyasztását. Azonban szomjunkat ne alkoholos, koffeintartalmú, vagy cukrozott italokkal csillapítsuk, mert ezekkel ellenkező hatást érhetünk el, ugyanis felgyorsítják a folyadék távozását szervezetünkből. A hideg folyadék ráadásul egyeseknél gyomorgörcsöt is okozhat.

Igyunk csapvizet, pici sóval dúsítva, vagy citromkarikával, esetleg jégkockával. Azonban ügyeljünk itt is a higiénére, nézzük meg, átlátszó tiszta-e, nem pedig szennyezett a jégkocka.


A szakemberek szerint a fővárosban, de az ország nagy részében jó minőségű a csapvíz. A vizet hagyjuk egy kicsit folyni a csapból, ezáltal hűsebb lesz, és ekkor igyuk, vagy készítsünk belőle limonádét, lehetőleg cukor nélkül, de a melegben kellemes és hűsít a forró, meleg vagy langyos tea is. Kiváló hűsítő a következő keverék: egy kancsóba tegyünk csapvizet, bele 1-2 karikára vágott citromot, 4-5 vékony szelet hámozott gyömbért és néhány mentalevelet. Tartsuk a kancsó vizet a hűtőben, és, ha elfogyott, töltsük fel, a benne lévő vitaminokat pedig hetente cseréljük.

hirdetés

 

Ételeink nagy részét a saláták, a gyümölcsök, a tejszín-, tejszínhab nélküli gyümölcs-levesek és a rántás nélküli, joghurttal vagy kefírrel habart főzelékek alkossák. Ne együnk nehéz ételeket, részesítsük előnyben a roston, fóliában vagy tepsiben, zsiradék-mentesen sült szárnyas húsokat, de grillezhetünk, süthetünk zöldségeket, gyümölcsöket is. A fogyókúrázók most kihasználhatják a friss gyümölcsök, zöldségek időszakát, bő folyadékkal.

 

Viseljünk szellős ruhákat, a gyermekekre is vékony ruhákat adjunk, és védjük a fejüket kalappal, vászon-sapkával, kendővel, napernyővel, ernyővel. Ügyeljünk arra is, hogy a gyerekeket ne hagyjuk ügyeink intézésekor az autóban.

 

Ha valakinek a lakásában nincsen légkondicionáló berendezés vagy ventillátor, szellőztessen hajnalban, majd sötétítsen be függönyökkel, rolókkal, de résnyire hagyja nyitva az ablakokat, hogy áramoljon, cserélődjön a friss levegő. A lehúzott roló védi a meleg sugaraktól az ablaküveget, és estére nem lesz hőség a lakásban. Hatékony megoldás az is, ha vízbe mártott és kicsavart lepedőt terítünk az ablakra. Hajnalban és késő este tárjuk ki az ablakokat. A kanapéra, fotelra terítsünk fehér lepedőt, ezáltal izzadtságunk nem a kárpitba szívódik és kellemes, hűs érzést is ad.

 

A lakásban felszerelt légkondíció berendezéseket is használjuk okosan: a legkisebb ablakot hagyjunk résnyire, hogy a természetes levegő is áramoljon, ezzel nem rontjuk a benti hűs levegő minőségét. Ügyeljünk arra is, hogy a hűs szobából ne menjünk azonnal a tűző napra.

 

A kádat és a mosogatót öntsük tele hideg vízzel, egy idő után érezhető, hogy a lakásban csökken a hőmérséklet. Zuhanyozzunk, mosakodjunk sűrűn. A szabadban árnyékos helyeken tartózkodjunk. Legyen nálunk kéztisztító kendő vagy gél, de vihetünk magunkkal kicsi, vizes törülköző-kendőt, tisztítsuk, hűtsük magunkat folyamatosan.

 

A nagy melegben kerüljük az intenzív testmozgást. Erre még a reggeli és az esti órák sem javasoltak, még egészségeseknek sem.

 

Ne feledkezzünk meg idős, vagy beteg hozzátartozóinkról, szomszédainkról, érdeklődjünk, szükségük van-e valamire, segítsünk nekik is.

 

Gondoskodjunk házi kedvenceinkről, nekik is szükségük van több vízre, és ne hagyjuk őket sem az autóban felhúzott ablakkal.

 

De ami a legfontosabb, bőségesen igyunk folyadékot!

 

S ha a sóhajtások, panaszkodások, bosszankodások helyett beprogramozzuk magunkat, hogy nem is vesszük észre a hőséget - hiszen nem tehetünk ellene sokat -, szervezetünk alkalmazkodik, és egy idő után már valóban azt érezzük, hogy nincs is melegünk. Lehet ezen mosolyogni, de működik.

 

Forrás: napidoktor.hu/Dr. Szigethy Emma Ph.D. életvitel-életmód szakértő

Kapcsolódó cikkek

afonya-zabpehely400-1452617858.jpg

Budapest, 2016. január 13. - A reggeli napunk legfontosabb étkezése. Több szempontból is. Egyrészt, a vacsora és a reggeli ébredés között legalább 8-10 óra eltelik, mialatt szervezetünk sem folyadékhoz, sem ennivalóhoz nem jut. Azt gondolnánk, hogy nincs is szükségünk az éjszaka folyamán energiára, hiszen alvás közben úgysem csinálunk semmit, de ez nem így van.

tengerpart400-1468259724.jpg

Budapest, 2016. július 12. - Előrelátó tervezéssel számos apróságnak látszó, de fontos dolgon lehet pénzt spórolni a külföldi nyaralás alatt. Még akkor is, ha egy utazási irodán keresztül foglalunk, csoportos utazást busszal vagy repülővel.

ballonoshetvege1-400-1397489399.jpgHarkány, 2014. április 15. - Harkányfürdő ikonikus rendezvényének szánják a szervezők a Hőlégballonos Hétvégét, amelyet május végén rendeznek meg első alkalommal. Koncertek, családi programok, számos meglepetés, és hőlégballonok várnak mindenkit, bizonyítandó, hogy Harkányban nem csak fürdeni és gyógyulni lehet, hanem felhőtlenül szórakozni is.