Termékbemutatók: van ok a panaszra

2015. július 18., szombat 07:05

termekbemutato400-1437139712.jpgBudapest, 2015. július 18. - Nem csökken a piaci jelzések száma a termékbemutatókkal összefüggésben. Továbbra is számos panasz érkezett mind a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH), mind az általa megbízott, vele együttműködésben dolgozó Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodák (Irodahálózat) Debrecenben, Egerben, Szegeden, Pécsen és Győrben működő ügyfélszolgálataira.

A fentiek miatt a GVH ismételten felhívja a fogyasztók figyelmét a termékbemutatók veszélyeire. A hivatal több versenyfelügyeleti eljárásban is vizsgálta a termékbemutatókon tevékenykedő vállalkozások gyakorlatát, és állapított meg jogsértést elsősorban e termékbemutatók keretében is elhangzott tájékoztatások tartalma, valamint a tisztességtelen felépítésük miatt, illetve sújtotta bírsággal az e magatartásokat tanúsító vállalkozásokat.

 

A GVH joggyakorlatában leggyakrabban üdülési jogok, orvostechnikai eszközök népszerűsítése volt e termékbemutatók, illetve az értékesítések tárgya. A GVH-hoz és az Irodahálózathoz beérkező panaszokból, valamint a fogyasztók által az Irodahálózat országos roadshow-ján elmondottakból kiderült, hogy visszásságok tapasztalhatók különböző matracok, alvásszettek, edénykészletek és légtisztító készülékek népszerűsítésével összefüggésben.

hirdetés

 

Az ajánlatok elsődleges címzettjei a nyugdíjasok vagy olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések. Gyakran fordul elő, hogy a termékbemutatókon egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl, ami szintén a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítést mozdítja elő.

 

A GVH az ilyen gyakorlatból származó megtévesztések elkerülése érdekében hangsúlyozza a fogyasztók tudatosságának fontosságát, és javasolja, hogy mindenki

  • gondolja végig higgadtan, hogy valóban szeretne-e a kedvező árú termékek és csábító ajándékok ígéretével hirdetett, egészségi állapotfelméréssel egybekötött rendezvényeken részt venni, s adott esetben „besétálni" egy nem tervezett vásárlásba;
  • tájékozódjon a termékről és a szervezőkről;
  • a vásárlást megelőzően nézzen utána, hogy nem éri-e meg máshol megvásárolni a termékbemutatón is forgalmazott terméket;
  • fontolja meg, hogy tényleg szüksége van-e a termékre vagy szolgáltatásra;
  • mérlegelje, hogy valóban fel kíván-e venni áruhitelt a termék megvásárlásához – a „részletre történő vásárlás" lehetőségét nem feltétlenül az eladó nyújtja, az eladók hitelt is közvetítenek;
  • gondoljon a hitelfelvétellel járó, akár több évig tartó terhekre;
  • mielőtt a vásárlás mellett döntene, győződjön meg arról, hogy rendelkezik-e a termék a róla hirdetett egészségre gyakorolt hatásokkal, kérje el a termék dokumentációját, hatósági tanúsítványait, tájékozódjon a termék vagy a terápiás módszer mellékhatásairól, illetve arról, hogy más, szintén fennálló egészségügyi problémája esetén alkalmazható-e;
  • vegye figyelembe, hogy a szerződést nem feltétlenül kell aláírnia, ha nem kívánja igénybe venni az ajánlatot, azt megköszönve távozhat a rendezvény helyszínéről;
  • ha a termék megvásárlását követően meggondolta magát, éljen a 14 napos elállási jogával (az elállási jog csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót).

A termékbemutatók veszélyeiről további részletek a GVH honlapján olvashatók.

 

Forrás: GVH / Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2015. július 22. - A legtöbb vállalkozó nem szokott annyit segíteni másoknak, amennyit tudna, hiszen a személyes célok és a saját munka a nap minden percét lefoglalja. Pedig egy korábban adott ajánlás vagy egy szerzett kapcsolat bármikor, akár váratlanul okozhat pozitív eredményt. Jonathan Long, az Entrepreneur szerzője öt olyan tippet oszt meg velünk, amellyel egyszerűen segíthetünk másokat.

Budapest, 2015. december 23. - Minden évben - különösen karácsony környékén - problémát okoz a fogyasztóknak, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket egyáltalán visszavihetik-e a boltba, ha igen akkor meddig, és ha visszaveszik egyáltalán tőlük, akkor cserét, levásárlást vagy vételárat kérhetnek. A problémát nehezítik a fogyasztók 3 és 8 nappal kapcsolatos tévhitei, a kusza jogi szabályozás.

Budapest, 2016. április 8. - Még mindig talál egyszerű megoldást az, akinek személyijövedelemadó-bevallása nem a munkáltatója, és nem is a NAV közreműködésével készül. Az úgynevezett csökkentett adattartalmú szja-bevallás - mely a tapasztalatok szerint leggyakrabban kitöltött sorokat tartalmazza, a hagyományosnál kisebb terjedelmű, pár oldalas nyomtatvány - május 20-ig elektronikusan és papíron is beadható a NAV-hoz.