Támad a tél, védekezik és tanácsol a Közút

2014. december 27., szombat 11:10

hoeltakaritas-magyar-kozut400-1419674309.jpgBudapest, 2014. december 27. - A Katasztrófavédelem és az Országos Meteorológiai Szolgálat információi alapján a következő napokban erős lehűlés várható, hideg, szeles idő lesz több helyen havazással.

A Magyar Közút november 10-e óta téli üzemmódban működik. Azaz - főleg 93 mérnökségükön keresztül - közel 4500 munkavállalójuk dolgozik 12 órás váltott műszakokban, hogy a nap 24 órájában el tudják látni téli útüzemeltetési feladataikat. Bár az elmúlt hetekben nem volt igazán téli időjárás, sok helyen az éjszakai és reggeli órákban is végeztek síkosságmentesítést, illetve néhány havas nap miatt hóeltakarítást is, leginkább az ország északi, magasabban fekvő területein. Így az elmúlt másfél hónapban is több ezer tonna útszóró sót, több tízezer liternyi kálcium-klorid oldatot és több száz tonnányi érdesítő anyagot juttattak ki a mintegy 31 200 kilométeres országos közúthálózatra.

 

Mi a feladata a Magyar Közútnak a téli időszakban?

 

A társaság a kezelésében lévő mintegy 31 200 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi (kivéve M5 és M6), fő- és mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. A téli időszakban azon dolgoznak, hogy a kezelésükben levő úthálózatot a közlekedők - lehetőség szerint - akadálytalanul és biztonságosan vehessék igénybe. Ez nem kis feladat, hiszen a gondos felkészülés ellenére, az évszakra általában jellemző módon olykor rendkívüli időjárási viszonyok mellett nem mindig lehet minden közlekedő igényeit egyszerre kielégíteni, ezért vannak, lehetnek olyan időszakok, amikor télies útviszonyokkal is számolniuk kell az autósoknak.

 

Téli közlekedést akadályozó tényezők, hasznos háttér információk

hirdetés

 

A hideg idő beálltával a Közút az év legnehezebb feladatai elé néz. A téli időszakra mérnökségeik hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit - kezdőkészleten több mint 100 ezer tonna sót raktároztak be. Folyamatosan figyelemmel kísérik az időjárás-előrejelzéseket és saját, mintegy 350 útmeteorológiai állomásuk adatait, ennek megfelelően hajtják végre megelőző intézkedéseiket, illetve készülnek fel a várható munkákra.

  • Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekeznek. E célra nátrium- és kálcium-kloridot használnak, nemcsak száraz, hanem oldat formájában is. Ez a munka azonban rendkívül időigényes, így a lehető leggondosabb szervezés mellett is szükség van az autósok türelmére és belátására. Megelőzésképpen általában úgynevezett nedvesített sószórást végeznek, hogy az autók menetszele ne fújja le a burkolatról a kijuttatott útszóró sót.
  • Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni. Ezen hóvastagságig a havazás kezdetekor a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok - a forgalom taposó hatásával együtt - megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását. A hó eltakarítása során sorrendet állítanak fel. Először az autópályákat, főútvonalakat, illetve a nagyobb forgalmú mellékútvonalakat tisztítják meg, ezt követően kerül sor a további útszakaszokra. Intenzív havazás esetén tehát - a megfeszített munkavégzés ellenére - lehetnek olyan szakaszok, ahol nem fekete a burkolat, de mindenképpen törekszik rá a Közút. Munkagépeik egy fordulókör alatt 30-80 kilométert tudnak megtisztítani.
  • A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat, amelyet szintén csak akkor tudnak hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezik ki - a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeik szerint - a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat. Idén ezt közel 400 kilométernyi útszakaszon tették meg. Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítenek, amelynek kialakítása hosszú éveket vehet igénybe - jelenleg 323 kilométernyi szakaszon van ilyen erdősáv. A hófogó rácsok egyébként 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat, e fölött már nem tudják teljesen meggátolni azt, hogy az út menti hó rákerüljön a burkolatra. Hófúvások idején a sózás sajnos teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott. Ennek oka, hogy a megolvasztott havat az erős szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot tehet és tesz a Közút: folyamatosan takarítják a havat az útpályáról, ameddig erre lehetőségük van. Sajnos az is előfordulhat, hogy mire egy-egy munkagép végez a fordulókörével - ez jellemzően 2-4 órát vesz igénybe - addigra a szél annyira visszahordhatja a havat a burkolatra, hogy úgy tűnhet, mintha arra nem is járt volna munkagép. Így igazán hatékonyan ilyen időjárási körülmények között csak akkor tudnak fellépni, ha az erős szél már elmúlt vagy kellően lecsillapodott.
  • Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közbeni irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. A munkát végző jármű mögött megnövelt követési távolság megtartása javasolt.
  • A Magyar Közút hóeltakarítási terve előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket a mérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre. Addig viszont felemelt ekével haladnak és így persze sózást sem végeznek, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére és a síkosságmentesítő anyagokat a kijelölt területre juttassák ki.
  • A Közút minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérik  az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges. Ha sikerült a közlekedőknek előzetes információkhoz jutniuk, mérlegeljenek, tervezzék meg úti céljukat és ha ez alapján az utazás mellett döntenek, akkor minden esetben csak és kizárólag a téli közlekedésre megfelelően felkészített gépjárművel tegyék azt meg. Ha esetleg elakadnának utazás közben, a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es telefonszámon kérhetnek segítséget.
  • A Közút a közlekedőktől azt kéri, hogy utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a nemrégiben teljes egészében megújult www.utinform.hu oldalon. Minden nap 5.30, 7.30, 9.30, 12.30, 15.30, 17.30 és 21.30 óra körül országos összesítést tesznek közzé az aktuális út- és látási viszonyokról a főoldalon. Akik a közösségi felületeken keresztül szeretnek információhoz hozzájutni, azoknak ajánlják Facebook (www.facebook.com/MagyarKozut) és Twitter (www.twitter.com/magyarkozut) oldalaikat is. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. A Közút Útinform szolgálata, illetve megyei diszpécserszolgálataik a nap 24 órájában várják a közlekedők hívásait, készséggel állnak a telefonálók rendelkezésére (elérhetőségek az utinform.hu/kapcsolat oldalon). Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinformnál kezdeni.

Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt., baranyai katasztrófavédelmi információk: baranya.katasztrofavedelem.hu

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2014. március 18. - Új elemmel bővül a civil szervezetek részére biztosított állami támogatások rendszere az Emberi Erőforrások Minisztériumának Egyházi, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért Felelős Államtitkárság kezdeményezésére. Az új infrastruktúra-támogatási rendszer célja, hogy a Kormány az intézmények által felajánlott szabad kapacitások - ingatlan és ingó vagyon, szolgáltatások - használatba adásával is segítse a köz érdekében tevékenykedő civil szervezeteket.

Egy friss magyar felmérés szerint a 18-30 év közötti fiatalok a gyorsabb karrier elérése érdekében hajlamosak a gyakori munkahelyváltásra. A kutatásból az is kiderült, hogy a 1982-95 között született, úgynevezett Y generáció tagjai számára a munkavégzés közbeni szabadság és a munkahelyi légkör oldottsága kiemelkedően fontos. A Coaching Team által végzett, 499 fős mintavételű felmérés elgondolkodtató eleme, hogy a válaszadók több mint egyharmada külföldön képzeli el az álompozíció elérését.

hajlektalan400-1429452878.jpgBudapest, 2015. április 20. - Az önkéntes és független Február Harmadika Munkacsoport már tizenhetedik éve minden februárban több ezer hajléktalan életviszonyait rögzíti. Legutóbb, idén február 3-án 10 928 hajléktalan helyzetben lévő ember válaszolt országos felmérésük kérdéseire.