Életmódtippek magas koleszterinszint esetére

2015. július 11., szombat 07:05

koleszterin400-1436533263.jpgBudapest, 2015. július 11. - Ahhoz, hogy javítsunk a koleszterinszintünkön, legalább változtatni kell a táplálkozásunkon, és be kell iktatni a rendszeres mozgást is az életünkbe. Mindkettőt nyáron a legjobb elkezdeni.

2010 és 2014 között országszerte közel százezer koleszterinszint-mérést végzett Magyarország Átfogó Egészségvédelmi Szűrőprogramja. A szűrőkamionokban vizsgált nők 39%-ánál, a férfiak 47%-ánál mértek határérték feletti koleszterinszintet, az orvosok meglepetésére már a 18-25 éves korosztály is nagy számban érintett volt. Ezért gyakorlatilag minden magyar felnőttnek javasolható az évenkénti koleszterinszint-ellenőrzés, amelyet háziorvosuknál vagy az egeszsegprogram.eu mobil szűrállomásain 2015-ben is ingyenesen kérhetnek.

 

Azoknak, akiknél mérsékelten (az összkoleszterinszint 5 mmol/l feletti) vagy súlyosan emelkedett (6 mmol/l feletti) értékeket mérnek, elengedhetetlen a folyamatos orvosi kontroll és indokolt esetben a gyógyszeres kezelés. Az orvos ennek elbírálásához megméri a legveszélyesebbnek számító LDL-koleszterin értékét is. Az enyhén emelkedett koleszterinszint kezelése azonban önmagában életmódváltással is lehetséges. Erre pedig keresve sem találhatnánk alkalmasabb időpontot, mint a forró nyári napokat, hiszen ilyenkor a szervezetünk nem igényli a nehéz, kiadós ételeket, ráadásul könnyebben hozzáférhetők a friss gyümölcsök, zöldségek is!

hirdetés

 

Koleszterinbarát étkezés

 

A koleszterint a szervezetünk termeli, illetve bizonyos állati eredetű táplálékokból jut hozzá. A zsíros tejtermékek és húsok, zsírban sült ételek, a magas zsírtartalmú jégkrémek és teljes tej helyett ezért inkább együnk több sült halat, grillezett sovány húst, csirkemellet bőr nélkül! Próbáljuk ki a kukorica- vagy olívaolajat, fogyasszunk több zöldséget és gyümölcsöt, tojásfehérjét, valamint feltétlenül válasszunk zsírszegény tejet!

 

Egyszerű mozgásformák

 

Mivel egyebek mellett az ülő életmód is befolyásolhatja a koleszterin szintjét, fontos, hogy ne töltsünk hosszú időt ülő helyzetben! Ha mégis szükséges, naponta többször mozgassuk át a végtagjainkat, végezzünk nyújtógyakorlatokat, és sétáljunk, mozogjunk, amikor csak tehetjük! Válasszuk a lift helyett a lépcsőt!
Fontos tudni, hogy a rendszeres testmozgás emeli a védő koleszterin, a HDL értékét!

 

A megerőltető mozgást kerüljük, de heti legalább 3 alkalommal végezzünk valamilyen egyszerű mozgásformát! A futás, az úszás, a kerékpározás, a labdajátékok, vagy például a jóga egyaránt jó választás lehet, természetesen odafigyelve rá, hogy a déli órákban ne tartózkodjunk hosszabb ideig a tűző napon!

 

Akiknek már magas koleszterinszintet csökkentő, ún. sztatinterápiát javasolt az orvos, fontos, hogy az előírásoknak megfelelően szedjék gyógyszereiket a mozgás és az egészséges életmód mellett is.

Miért jelenthet gondot a magas koleszterinszint?

 

A megemelkedett koleszterinszint nem jár fájdalommal, de növeli a különféle érbetegségek kockázatát. Más rizikófaktorokkal társulva a koleszterin erekben történő lerakódása akut betegségek (pl. szívinfarktus) kialakulását eredményezheti, vagy az erek átmérőjének fokozatos szűkítése révén késői szövődményeket okozhat. A folyamat megelőzhető, illetve kifejlődése lassítható - a megoldás a kezünkben van.

 

Forrás: Produkciós Részleg, fotó: Thinkstock, BananaStock

Kapcsolódó cikkek

harkanyfurdo400-1464642721.jpg

Harkány, 2016. május 31. - A melegebb időjárás még viharokkal tarkítva próbálgatja szárnyait, de egyre biztosabban kijelenthetjük, hogy beköszöntött az igazi nyár. A jó idő eljövetelével pedig vízzel telnek meg a strandmedencék is, így a Harkányi Gyógy- és Strandfürdőben is, ahol emellé heteken belül megnyílik a legújabb attrakció, a hét elemből álló csúszdapark.

Budapest, 2015. december 6. - Egy kis- vagy középvállalkozás tulajdonosa valószínűleg egy soha véget nem érő teendői listával küzd nap mint nap, ennek pedig az az eredménye, hogy nem tud azzal foglalkozni, amit igazán szeret csinálni, amiért valaha megalapította a vállalkozását. Roland Hanekroot üzleti coach szerint a networking az, ami erre az időmenedzselési problémára megoldást jelenthet.

gyogyaszat-harkany400-1472203337.jpg

Harkány, 2016. augusztus 26. - Hiába a kedvezőtlenebb időjárás, a tavalyival időarányosan megegyező látogatószámmal zárta a nyarat a Harkányi Gyógy- és Strandfürdő. A középpontban most már az ősz áll: a gyógyhelyen szeptember elején érdemes felíratni a kedvezményes komplex kezeléseket, év végéig pedig folyamatos akciók várják a látogatókat.