Sokaknak személyiségpróba a karácsony

2014. december 22., hétfő 06:00

Budapest, 2014. december 22. - A karácsony sokaknak egyfajta személyiségpróbát is jelent, mert ilyenkor derülhet ki, miként tudják a vásárlási elvárások és a valódi érzelmek között az egyensúlyt megteremteni - állítja az ünneplés lélektanát kutató író, pszichológus.

Szendi Gábor az MTI-nek elmondta: a fogyasztói társadalom egyik kísérőjelensége a különféle hangzatos reklámokkal az újabb és újabb javak megszerzése iránti vágyak életben tartása. Ez azonban hamis értékrend kialakulásához vezethet, ahol a megvett tárgyak gyakran eleve csupán ürügyül szolgálnak a vásárlásra. Ezt támasztja alá az a felmérés, amely szerint az árucikkek mintegy 40 százalékára igazából nincs szükségünk, 10 százalékát pedig soha nem is használjuk. Mindez karácsony tájékán még inkább felerősödik - tette hozzá.

hirdetés

 

A vásárlási lázban azonban könnyen háttérbe szorulhat az ünnep eredeti szándéka, a családi összetartozás, az egymásra odafigyelés, az egymás iránti megbecsülés erősítése - figyelmeztetett a szakember. Ez a "kapcsolati háló" az anyagi helyzettől függetlenül mindenkinek fontos a lelki egyensúly megőrzéséhez. Ilyen emóciók nélkül az ember rövid időn belül sebezhető, szorongó, sértődékeny, depresszióra hajlamossá válhat. A belső harmóniáját elveszítő ember a számára megmagyarázhatatlan szorongása, "érzelmi elsivatagosodása" ellen - éppen a fogyasztói szemlélet hamis értékrendjét követve - különösen karácsonykor látványos presztízsajándékokkal próbálja a szakadozó kapcsolati hálót foltozgatni.

 

A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy ilyenkor azonban gyakran csak újabb sebek keletkeznek, főként akkor, ha a megajándékozott is hasonló mentalitású, pénzben méri a szeretetet, miközben maga is érzi, hogy az érzelmek más dimenzióban keresendőek. Ilyenkor hiába a lekapart árcédula, könnyen kiderülhet mennyibe került az elkápráztatási erőfeszítés. A "csupán ennyit érek neked" logika mentén a felek mindegyike csalódott, elillan az áhított karácsonyi hangulat - jegyezte meg a pszichológus.

 

Szendi Gábor szerint az ilyen helyzetek elkerülése érdekében szemléletváltásra lenne szükség az ajándékozás "rítusát" illetően: az ajándék adásához, elfogadásához nem annyira pénzre, mint inkább empátiára van szükség.

 

Forrás: MTI

Kapcsolódó cikkek

kezzel-festett-dravai-kavicsok-foto-ddnp400-1417348014.jpgPécs, 2014. december 1. - Az ökoturisztikai szolgáltatások és a környezeti nevelés színvonalának növelését szolgálják a Duna-Dráva Nemzeti Park új fejlesztései, amelyek a közelmúltban fejeződtek be az igazgatóság bemutatóhelyein.

Budapest, 2014. április 7. - A szőlő a gyomorba és az arcra is jó. Ez a bogyós gyümölcs nemcsak finom, de meg is szépít minket! Ki ne ismerné a csinos, bogyós gyümölcsöt? A szőlő hazánkban is nagyon népszerű. Nemcsak ízletes szörp, üdítő vagy bor készíthető belőle, de kiváló egészségvédő és szépítő is.

hotelszoba400-1454472499.jpg

Budapest, 2016. február 3. - Reprezentatív kutatásban kérdezte a magyar lakosságot téli üdülési szokásairól és terveiről a Budapest Bank. Minden harmadik magyar utazik a december és március közötti időszakban, amire átlagosan 38.000 forintot költenek, és jellemzően belföldön, főleg városnézéssel és wellnessezéssel töltik az erre szánt időt - derül ki a felmérésből.