Sokaknak személyiségpróba a karácsony

2014. december 22., hétfő 06:00

Budapest, 2014. december 22. - A karácsony sokaknak egyfajta személyiségpróbát is jelent, mert ilyenkor derülhet ki, miként tudják a vásárlási elvárások és a valódi érzelmek között az egyensúlyt megteremteni - állítja az ünneplés lélektanát kutató író, pszichológus.

Szendi Gábor az MTI-nek elmondta: a fogyasztói társadalom egyik kísérőjelensége a különféle hangzatos reklámokkal az újabb és újabb javak megszerzése iránti vágyak életben tartása. Ez azonban hamis értékrend kialakulásához vezethet, ahol a megvett tárgyak gyakran eleve csupán ürügyül szolgálnak a vásárlásra. Ezt támasztja alá az a felmérés, amely szerint az árucikkek mintegy 40 százalékára igazából nincs szükségünk, 10 százalékát pedig soha nem is használjuk. Mindez karácsony tájékán még inkább felerősödik - tette hozzá.

hirdetés

 

A vásárlási lázban azonban könnyen háttérbe szorulhat az ünnep eredeti szándéka, a családi összetartozás, az egymásra odafigyelés, az egymás iránti megbecsülés erősítése - figyelmeztetett a szakember. Ez a "kapcsolati háló" az anyagi helyzettől függetlenül mindenkinek fontos a lelki egyensúly megőrzéséhez. Ilyen emóciók nélkül az ember rövid időn belül sebezhető, szorongó, sértődékeny, depresszióra hajlamossá válhat. A belső harmóniáját elveszítő ember a számára megmagyarázhatatlan szorongása, "érzelmi elsivatagosodása" ellen - éppen a fogyasztói szemlélet hamis értékrendjét követve - különösen karácsonykor látványos presztízsajándékokkal próbálja a szakadozó kapcsolati hálót foltozgatni.

 

A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy ilyenkor azonban gyakran csak újabb sebek keletkeznek, főként akkor, ha a megajándékozott is hasonló mentalitású, pénzben méri a szeretetet, miközben maga is érzi, hogy az érzelmek más dimenzióban keresendőek. Ilyenkor hiába a lekapart árcédula, könnyen kiderülhet mennyibe került az elkápráztatási erőfeszítés. A "csupán ennyit érek neked" logika mentén a felek mindegyike csalódott, elillan az áhított karácsonyi hangulat - jegyezte meg a pszichológus.

 

Szendi Gábor szerint az ilyen helyzetek elkerülése érdekében szemléletváltásra lenne szükség az ajándékozás "rítusát" illetően: az ajándék adásához, elfogadásához nem annyira pénzre, mint inkább empátiára van szükség.

 

Forrás: MTI

Kapcsolódó cikkek

ido-stock400-1439232444.jpgBudapest, 2015. augusztus 11. - „Majd holnap nyitok egy takarékossági számlát” - mondjuk magunkban, aztán se holnap, se holnapután, se egy hét múlva nem tesszük ezt meg. Inkább megveszünk valamit, ami a jelenben okoz örömöt, de nem gondolunk a jövőnkre, amikor jól jönne a megtakarított pénz. James Clear, az Entrepreneur szerzője elárul néhány tippet, hogy miként küzdhetjük le a halogatást!

depi2-1357150353.jpg

Van, amiről azt gondolnánk, gyógyír a depresszióra, mert átmenetileg feldobja a hangulatot. Ezek a „varázsszerek” azonban hosszútávon több kárt okoznak, mint amennyi hasznuk van.

gyurufu-vendeghaz400-1414849867.jpgNémetország-Dél-Dunántúl, 2014. november 3. - Természetközelség, önmegvalósítás, környezetbarát üzleti koncepció megalkotása, kiszállás a hétköznapok taposómalmából, egy élhető élet megalapozása - ezek a kérdések egyre több embert foglalkoztatnak Németországban is - közölte Magyar Turizmus Zrt.