Így lesznek egészségesek gyermeked fogai

2016. július 9., szombat 07:05

vidam-kislany400-1467987828.jpg

Budapest, 2016. július 9. - Az egészséges táplálkozás és a tudatos életmód a minőségi, hosszú és betegségmentes élet egyik záloga. Mindannyian rengeteget tudunk arról, hogy milyen ételek és italok szükségesek egy fejlődésben lévő gyermek számára, ugyanakkor jóval kevesebbet arról, hogy a fogaiknak mire van szüksége.

A gyermek fogainak épsége tükrözi az életmódját, visszajelzést ad étkezési és szájhigiéniai szokásairól. A fogváltás során a táplálkozás mellett már több oldalról támogathatjuk a fogak egészségét, például a rendszeres cukormentes rágó fogyasztásával és a napi kétszeri fogmosással.

 

Tápanyagszükséglet gyermekkorban

 

A gyermekek tápanyagszükséglete testméreteikhez képest jóval nagyobbak, mint a felnőtteké. Értelemszerűen erre szükség is van, hiszen a fejlődésben lévő szervezet sokkal több energiát és tápanyagot igényel, hogy megfelelően tudja építeni önmagát. Vannak azonban kifejezetten olyan tápanyagok, melyek a fogak és a csontok fejlődéséért felelősek, hiányukban e szövetek nem tudnak jól fejlődni.

 

Két alapvető időszakot kell elkülöníteni a tápanyagszükséglet és a fogfejlődés szempontjából is, az egyik a 6 és 30 hónapos kor közötti időszak, mely során egyrészt a gyermek az anyatejről átszokik a szilárd táplálékokra, másrészt ebben az időszakban bújik ki a 20 db tejfog. A következő fogegészség szempontjából fontos időszak a fogváltás időszaka, mely során a 20 tejfogat felváltja a 28-32 db maradandó fog. Ez általában 6 és 14 éves időszak között zajlik, azonban a 4 bölcsességfog kifejlődése későbbre tehető, akár 20-30 éves korra.

hirdetés

 

A fogfejlődés időszakában a legnagyobb a gyermek energia- és tápanyagigénye: testtömeg kilogrammonként nagyjából 2,5-2,5 g fehérjére és zsírra, valamint 16 g szénhidrátra van szüksége. Ez az életkor előrehaladtával csökken és a késői tinédzserkorra éri el a felnőttekre jellemző szükségleti értékeket. Annak ellenére, hogy a gyermek energiaszükséglete akár meg is haladhatja egy felnőttét, ez nem jelenti azt, hogy megfelelő neki a szülők étrendje, hiszen jóval nagyobb a vitamin- és ásványianyag-szükséglete.

 

Jól megtervezett tápanyagellátás mellett a fogak egészségesen fejlődnek, ami a későbbiekben megakadályozza, de legalább lassítja a fog- és ínybetegségek kialakulását. Megfelelő szájhigiénia nélkül, azonban még az egészséges élelmiszerek (például a gyümölcsök) is ronthatják a fogak állapotát a bennük található természetes cukrok miatt. A fogak napközbeni tisztán tartásának egyik legegyszerűbb, bárhol alkalmazható módja, ha az étkezések között cukormentes rágógumit rágunk.

 

Mikrotápanyagok a fogfejlődésben

 

A fogfejlődés szempontjából egyik legfontosabb tápanyag a kalcium.  A legtöbb mikrotápanyag-bevitellel foglalkozó vizsgálat megállapította, hogy ebből a legtöbb gyermek keveset fogyaszt. Egy és három éves kor között legalább 700 mg a napi kalciumszükséglet, 3-8 év között 1000 mg, majd 8 éves kortól 1300 mg. A legjobban elérhető kalciumforrásaink a tejtermékek. Számos növényi forrásból is fedezhetjük a szükségletet, nagyon jó kalciumforrás a brokkoli, a legtöbb zöld leveles növény, és a mák.

 

A táplálékkal bevitt fontos tápanyagok csak akkor tudják kifejteni hatásukat, ha megfelelő szájhigiénia mellett alkalmazzuk őket. Fontos, hogy gyermekünket az egészséges táplálkozásra nevelés mellett erre is „kiképezzük”, hiszen a fogaknak nincs vérkeringése, a fogszövet nagy része nem tud regenerálódni, viszont számos, a nyálban oldott szerves anyag képes beépülni és némiképp visszapótolni a veszteségeket.

 

Harmonikus étrend

 

A fentiek csak akkor érvényesülnek, ha megfelelő étrendbe vannak ágyazva. A gyermekek esetében is törekedjünk arra, hogy minél kevesebb feldolgozott, nagy cukor- és zsírtartalmú finomított élelmiszer kerüljön a tányérra. A táplálkozásuk alapját zömében feldolgozatlan nyersanyagok, zöldségek-gyümölcsök, hüvelyesek, pelyhesített és szemes gabonák, zsírszegény fehérjeforrások (hal, tejtermékek) képezzék. Az étkezések között pedig, ha nincs lehetőség fogmosásra, adjunk a gyermeknek cukormentes rágógumit, amely könnyen megtisztítja a kicsi tej- és a már kibújt, maradandó fogakat is.

 

Forrás: Vági Zsolt dietetikus, további információk: www.szajharmonia.hu

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2016. február 4. - Egy frissen megjelent tudományos cikk szerzői a csökkentett deutériumtartalmú vizet alacsony költségű, ugyanakkor kiemelkedő hatékonyságú új terápiás eszközként ajánlják.

Budapest, 2015. március 12. - Diétába csak úgy szabad fogni, ha biztosítjuk, hogy a szervezet minden szükséges tápanyaghoz hozzájusson - figyelmeztet a Magyar Preventív Gasztroenterológiai Társaság (MAPPET). Az ételintolerancia például tipikusan olyan betegség, amelyre egyedül a diéta hozhat megoldást.

harkany-marsalkofoto-20144-400-1408867822.jpgHarkány, 2014. augusztus 25. - A nyárral nem érnek véget a rendezvények a Harkányi Gyógy- és Strandfürdőben. Az Egészséghétvége keretében az egész családnak lehetősége lesz kimozdulni, hogy sportoljanak, gyógyuljanak, és elsajátítsák a helyes életmód alapelveit.