Mégis okozhatta műszaki hiba a buszos gázolást

2013. január 15., kedd 12:06

bus-driver-seat-1358248389.jpg

Hatályon kívül helyezte a másodfokú ítéletet és új eljárásra kötelezte a Pécsi Törvényszéket a Pécsi Ítélőtábla kedden annak a buszvezetőnek az ügyében, aki 2008 januárjában Pécsen az általa vezetett busszal a megállóba felhajtva egy gyalogos halálát okozta. A baleset 2008. január 14-én történt. A sofőr a 6-os számú helyi járat volánjánál ülve a Maléter Pál úti megállóban nem tudott megállni egy előtte kikanyarodni készülő busz mögött, s azért, hogy elkerülje az azzal, valamint a tőle balra haladó autókkal való ütközést, jobbra rántotta a kormányt, arra, ahol abban a pillanatban senkit sem látott. A megállóba felhajtva ugyanakkor elütött egy hatvanéves nőt, nekiment egy padnak, végül egy fának ütközve megállt. A baleset sérültje életét vesztette.

A buszsofőr az ellene halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indult büntetőeljárás során többször is együttérzését fejezte ki az elhunyt hozzátartozóinak, de a felelősségét nem ismerte el. Mindvégig azt állította: a tragédiát a busz rejtett hibája okozta. Az esetnél a motor hirtelen felpörgött, a jármű ettől plusz energiához jutott, nem lehetett lefékezni.

 

hirdetés

Az ügyben első fokon eljáró Pécsi Városi Bíróság 2011 tavaszán bizonyítottság hiányában felmentette a sofőrt. A döntést azzal indokolta, hogy az ügyészség nem tudta kétséget kizáróan cáfolni azt a vádlotti védekezést, hogy a baleset műszaki hiba és nem más ok miatt következett be. Az akkori ítélet szerint a műszaki hibát a szakértői vélemény sem zárta ki, de arra, hogy a rendellenes működést pontosan mi okozta, nem derült fény.

 

Az ügyet másodfokon tárgyaló Pécsi Törvényszék ugyanakkor megállapította Galacsik István felelősségét a balesetben, és 1 év 3 hónap, 2 évre felfüggesztett fogházbüntetéssel sújtotta, valamint két évre eltiltotta a járművezetéstől.

 

A büntetőtanács úgy vélte: semmi sem támasztotta alá azt a korábbi bírói megállapítást, hogy a busz a fékezés ellenére felgyorsult volna, a bizonyítékok alapján a jármű "fékezhető" volt. A vezető relatív gyorshajtást követett el, 47 kilométeres óránkénti sebességgel közelítette meg a buszmegállót, arra számítva, hogy az előtte álló helyi járat már elhagyja azt, mire ő odaér. Mivel nem ez történt és a fékút lerövidült, félrerántotta a kormányt, felhajtott a megállóba, amellyel egy ember halálát okozta.

 

A harmadfokon eljáró táblabíróság Makai Lajos vezette tanácsa kedden úgy találta: a Pécsi Törvényszék eljárási szabályt sértett, mert a városi bíróságtól eltérő tényállást állapított meg, s erre nem lett volna lehetősége. Az ítélet ezen felül megalapozatlan is volt.

 

(mti)

Kapcsolódó cikkek

emlektabla400-zsido-elemi-iskola-pecs-holokauszt70-1404509984.jpgPécs, 2014. július 5. - Az egykori izraelita elemi iskola épületének falán elhelyezett emléktábla avatásával és zsidó származású pécsi képzőművészek alkotásaiból nyílt tárlattal tegnap megkezdődtek a holokauszt-emlékév pécsi programjai.

Pécs, 2016. augusztus 25. - Minden eddiginél informatívabb és érdekesebb emlékművel gyarapodik hamarosan a pécsi bányászat hagyatéka. Az egykori pécsi szén- és az uránbányák legfontosabb építményeit, az aknákat részletes adatokkal bemutató emléktábla-csoportot - öt nagy és kettő kis táblát - az idei városnapon, szeptember elsején adják át.

12-1354368756.jpgCsaba Ders, Pécs főépítésze úgy látja, egy változó korban az építészetnek is változnia kell.

Az építésztársadalom közös ügyének tartja, hogy azzal a politikai, gazdasági, társadalmi és kulturális szabadsággal, amit a rendszerváltással elnyertünk, az építészet területén is élni tudjunk.