Mégis okozhatta műszaki hiba a buszos gázolást

2013. január 15., kedd 12:06

bus-driver-seat-1358248389.jpg

Hatályon kívül helyezte a másodfokú ítéletet és új eljárásra kötelezte a Pécsi Törvényszéket a Pécsi Ítélőtábla kedden annak a buszvezetőnek az ügyében, aki 2008 januárjában Pécsen az általa vezetett busszal a megállóba felhajtva egy gyalogos halálát okozta. A baleset 2008. január 14-én történt. A sofőr a 6-os számú helyi járat volánjánál ülve a Maléter Pál úti megállóban nem tudott megállni egy előtte kikanyarodni készülő busz mögött, s azért, hogy elkerülje az azzal, valamint a tőle balra haladó autókkal való ütközést, jobbra rántotta a kormányt, arra, ahol abban a pillanatban senkit sem látott. A megállóba felhajtva ugyanakkor elütött egy hatvanéves nőt, nekiment egy padnak, végül egy fának ütközve megállt. A baleset sérültje életét vesztette.

A buszsofőr az ellene halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indult büntetőeljárás során többször is együttérzését fejezte ki az elhunyt hozzátartozóinak, de a felelősségét nem ismerte el. Mindvégig azt állította: a tragédiát a busz rejtett hibája okozta. Az esetnél a motor hirtelen felpörgött, a jármű ettől plusz energiához jutott, nem lehetett lefékezni.

 

hirdetés

Az ügyben első fokon eljáró Pécsi Városi Bíróság 2011 tavaszán bizonyítottság hiányában felmentette a sofőrt. A döntést azzal indokolta, hogy az ügyészség nem tudta kétséget kizáróan cáfolni azt a vádlotti védekezést, hogy a baleset műszaki hiba és nem más ok miatt következett be. Az akkori ítélet szerint a műszaki hibát a szakértői vélemény sem zárta ki, de arra, hogy a rendellenes működést pontosan mi okozta, nem derült fény.

 

Az ügyet másodfokon tárgyaló Pécsi Törvényszék ugyanakkor megállapította Galacsik István felelősségét a balesetben, és 1 év 3 hónap, 2 évre felfüggesztett fogházbüntetéssel sújtotta, valamint két évre eltiltotta a járművezetéstől.

 

A büntetőtanács úgy vélte: semmi sem támasztotta alá azt a korábbi bírói megállapítást, hogy a busz a fékezés ellenére felgyorsult volna, a bizonyítékok alapján a jármű "fékezhető" volt. A vezető relatív gyorshajtást követett el, 47 kilométeres óránkénti sebességgel közelítette meg a buszmegállót, arra számítva, hogy az előtte álló helyi járat már elhagyja azt, mire ő odaér. Mivel nem ez történt és a fékút lerövidült, félrerántotta a kormányt, felhajtott a megállóba, amellyel egy ember halálát okozta.

 

A harmadfokon eljáró táblabíróság Makai Lajos vezette tanácsa kedden úgy találta: a Pécsi Törvényszék eljárási szabályt sértett, mert a városi bíróságtól eltérő tényállást állapított meg, s erre nem lett volna lehetősége. Az ítélet ezen felül megalapozatlan is volt.

 

(mti)

Kapcsolódó cikkek

Online jótékonysági árverést indított a Szemem Fénye Alapítvány, a befolyt összeggel a pécsi gyermekhospice intézményt, a Dóri Házat támogatják.

legparna-1357646469.jpg

Míg minden lehetséges médiafelületen az eljövendő új buszmenetrendet dicsérik, a keserű igazság az, hogy Pécs tömegközlekedése egy cseppet sem vált megbízhatóbbá. Bár Baranya idei telét nem jellemezték a nagy mínuszok, és nagyobb mennyiségű hó is ritkán esett le, az utasok naponta számolnak be a médiumoknak kimaradó járatokról, ritkított menetrendről, lerobbanó járgányokról. Nem kell hangsúlyoznunk, hogy nem "puccs" áll a háttérben, ez csupán a tömegközlekedés "normál" működése.

rendorseg-1373311783.jpg

Kis július 7-i bűnkörkép Pécsről. Reggel négyen próbáltak lopni egy cég telephelyéről, de nem jött össze nekik. Este bántalmazás miatt akadt dolga a rendőröknek. Eljárások folyamatban, gyanúsítottak szabad lábon.