Mégis okozhatta műszaki hiba a buszos gázolást

2013. január 15., kedd 12:06

bus-driver-seat-1358248389.jpg

Hatályon kívül helyezte a másodfokú ítéletet és új eljárásra kötelezte a Pécsi Törvényszéket a Pécsi Ítélőtábla kedden annak a buszvezetőnek az ügyében, aki 2008 januárjában Pécsen az általa vezetett busszal a megállóba felhajtva egy gyalogos halálát okozta. A baleset 2008. január 14-én történt. A sofőr a 6-os számú helyi járat volánjánál ülve a Maléter Pál úti megállóban nem tudott megállni egy előtte kikanyarodni készülő busz mögött, s azért, hogy elkerülje az azzal, valamint a tőle balra haladó autókkal való ütközést, jobbra rántotta a kormányt, arra, ahol abban a pillanatban senkit sem látott. A megállóba felhajtva ugyanakkor elütött egy hatvanéves nőt, nekiment egy padnak, végül egy fának ütközve megállt. A baleset sérültje életét vesztette.

A buszsofőr az ellene halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt indult büntetőeljárás során többször is együttérzését fejezte ki az elhunyt hozzátartozóinak, de a felelősségét nem ismerte el. Mindvégig azt állította: a tragédiát a busz rejtett hibája okozta. Az esetnél a motor hirtelen felpörgött, a jármű ettől plusz energiához jutott, nem lehetett lefékezni.

 

hirdetés

Az ügyben első fokon eljáró Pécsi Városi Bíróság 2011 tavaszán bizonyítottság hiányában felmentette a sofőrt. A döntést azzal indokolta, hogy az ügyészség nem tudta kétséget kizáróan cáfolni azt a vádlotti védekezést, hogy a baleset műszaki hiba és nem más ok miatt következett be. Az akkori ítélet szerint a műszaki hibát a szakértői vélemény sem zárta ki, de arra, hogy a rendellenes működést pontosan mi okozta, nem derült fény.

 

Az ügyet másodfokon tárgyaló Pécsi Törvényszék ugyanakkor megállapította Galacsik István felelősségét a balesetben, és 1 év 3 hónap, 2 évre felfüggesztett fogházbüntetéssel sújtotta, valamint két évre eltiltotta a járművezetéstől.

 

A büntetőtanács úgy vélte: semmi sem támasztotta alá azt a korábbi bírói megállapítást, hogy a busz a fékezés ellenére felgyorsult volna, a bizonyítékok alapján a jármű "fékezhető" volt. A vezető relatív gyorshajtást követett el, 47 kilométeres óránkénti sebességgel közelítette meg a buszmegállót, arra számítva, hogy az előtte álló helyi járat már elhagyja azt, mire ő odaér. Mivel nem ez történt és a fékút lerövidült, félrerántotta a kormányt, felhajtott a megállóba, amellyel egy ember halálát okozta.

 

A harmadfokon eljáró táblabíróság Makai Lajos vezette tanácsa kedden úgy találta: a Pécsi Törvényszék eljárási szabályt sértett, mert a városi bíróságtól eltérő tényállást állapított meg, s erre nem lett volna lehetősége. Az ítélet ezen felül megalapozatlan is volt.

 

(mti)

Kapcsolódó cikkek

Pécs, 2014. április 16. - A Széchenyi István Gimnáziumban az iskola egykori zsidó származású, a holokauszt miatt elhurcolt tanulói és tanáraik emlékére avattak táblát a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapján.

Pécs, 2014. július 23. - A falvak életben tartásának fontosságát hangsúlyozta az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EESC) volt elnöke tegnap Pécsen. Az Európai Unió konzultatív, tanácsadó szerveként működő grémium vezetői tisztségét 2010. és 2013. között betöltő Staffan Nilsson a baranyai megyeszékhelyen zajló nemzetközi tanulmányok nyári egyetem keretében tartott sajtótájékoztatót.

Kedvezőek a diákság körében a közösségi szolgálat első tapasztalatai. A középiskolás fiatalok a kezdeti kétkedésen túljutva az esetek többségében szívesen vesznek részt a hét témakörben szabadon választható tevékenység valamelyikében.