10 tény a pécsi buszokról - amin az egész ország csak ámul

2013. január 8., kedd 11:40

legparna-1357646469.jpg

Több éve kerekedik, hízik a történet. A pécsi buszközlekedés kálváriájából csupán azokat a legrendkívülibb mozzanatokat emeltük most ki, amelyek méltán tartanak számot az egész ország csodálkozására.

1. 2009-ben a Pécsi Közlekedési Zrt. kisebbségi tulajdonosa, a Mecsekbusz a saját tulajdonosi köréhez tartozó Busrent kft-nek adta bérbe a vállalat összes buszát 2,4 milliárd forintért. A továbbiakban évente ugyanekkora összegért bérelte vissza a buszokat.

 

2. Mivel a manőver miatt megromlott a viszony, a két fél úgy döntött, elválnak útjaik. A városvezetés a Mecsekbusz 562 millió forint értékű részvényeit 381 ezer (!) forintért próbálta megvásárolni.

 

3. A gáláns összeget át is utalták, majd ezt követően testőrökkel foglalták el a PK Zrt. központját, a kétharmados többségre hivatkozva. (Ezúttal részvénytöbbséget kell érteni ezalatt.)

hirdetés

 

4. A bíróság kimondta, hogy az einstand jogellenes volt, és a Mecsekbuszt illetné a vállalat irányítási joga. Eddigre azonban a város már létrehozta a Tüke busz Zrt-t, ami a PK-tól bérelt buszokkal végzi a szolgáltatást. Ezek a buszok - amelyek eleve sem voltak jó állapotban - a huzavona alatt 5 évet öregedtek, a hét legidősebb jármű 30 és 34 éves között van.

 

5. December 19-én, 2 nappal a "puccs" előtt egy utas kiesett útközben a egyik buszból, mert annak kinyílt az ajtaja. Ezért tartott Hofekker Ferenc szakszervezeti elnök rendkívüli ellenőrzést, erről azonban nem szólt a városi média... Ellenkezőleg: Árki sándor vezérigazgató azt állította, hogy megfelelő állapotban vannak a buszok.

 

6. Árki Sándor vezérigazgató nincs tisztában vele, mennyit keresnek az alkalmazásában álló buszsofőrök. Azt nyilatkozta, hogy 200 ezer forint felett van a sofőrök nettó fizetése, holott 20 óra túlórával is csak 150 ezer forint az átlag. Árki emellett azt is állította, hogy a buszsofőrök további radikális fizetésemelést követelnek, holott a céljuk az, hogy az infláció mértékét kövesse a fizetésük.

 

7. Bár a bíróság kimondta, hogy a városnak vissza kell adnia a PK vezetését a Mecsekbusznak, a vezetés erről nem hajlandó tárgyalni.

 

8. A Tüke Busz évi 70 millió forintért bérli a PK buszparkját, amiért szakértők szerint több mint tízszer ennyit, 700-800 milliót kellene fizetnie.

 

9. Árki Sándor válasza a rekordszámú szervizbe küldött buszra és a városi közlekedés ellehetetlenedésére zsigerből a szakszervezeti elnök menesztése és kitltása, valamint a forgalmi és ügyviteli vezető ésa főmérnök felfüggesztése volt. Utóbbi két személyt végül mégsem rúgta ki, mivel kiderült, hogy nélkülük a városi közlekedés nem folyhatna tovább.

 

10. Néhány nappal a történtek után az egyik "megfelelő állapotban levő" busz ismét lerobbant a városban. A teljesen hideg járműben a sofőrnek órákat kellett várakoznia, mire elvontatták.

 

 

 

 

Kapcsolódó cikkek

Pécs, 2016. december 22. - Csaknem 800 millió forintból korszerűsítik a csapadékvíz-elvezetést Pécsett; a projekt támogatási szerződését a napokban írták alá - közölte a baranyai megyeszékhely önkormányzata szerdán az MTI-vel.

Pécs, 2014. június 21. - Keresztes László Lóránt pécsi önkormányzati képviselőt indítja polgármesterjelöltként a választásokon az LMP - közölte a párt baranyai szervezete az MTI-hez tegnap eljuttatott közleményében.

Budapest, 2016. december 10. - A Zsolnay név egy kereskedelmi márka, ami családra utaló jellegét elveszítette, a név árujelzővé vált, amit kizárólag a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. használhat - közölte a társaság pénteken az MTI-vel a Zsolnay név használatáról Pécs városa és a Zsolnay család három tagja között született csütörtöki megállapodásra reagálva. Ha az érintett felek továbbra is folytatják jogsértő magatartásukat, akkor a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. feljelentést tesz ellenük - olvasható  a levelükben.