Utat tör magának a digitális üzleti modell

2015. február 17., kedd 06:05

Budapest, 2015. február 17. - 2015-re vonatkozóan is elkészítette éves informatikai előrejelzését a Stratis vezetési tanácsadó cég. Többek közt a Gartner-, és más nemzetközi kutatásokat elemezve, valamint a hazai trendeket és tapasztalatokat megvizsgálva a cég szerint két kiemelkedő fontosságú folyamat formálhatja az informatika szerepét és megközelítését a szervezetek életében: az informatika kétpólusú üzemmódjának körvonalazódása és a hangsúlyosan digitális üzleti modellek térhódítása.

„Az informatikai trendfordulókra három-ötéves ciklusok jellemzőek. A 2012 körül felállított megközelítés azt prognosztizálta, hogy az akkori jelenségek közül kiemelkedve az eszközök mobilitása, a közösségi felhasználás, a felhő technológiák hétköznapivá válása és a nagymennyiségű adatokforradalom négyesének konvergenciája minőségileg új hatással lesz életünkre. Ez mára megvalósulni látszik: óriási mennyiségű adathalmazokat kezelünk, ezeket felhőben „láthatatlanul" tároljuk, hordozható eszközökön keresztül, tetszőleges üzleti-, és élethelyzetekben osztjuk meg egymással” - mutat rá az informatikai ciklusokra
Nagy Zsolt (képünkön), a Stratis partnere. A szakember arra is rávilágít, hogy egyrészt a technológiai lehetőségek, másrészt az üzleti igények egyre gyorsuló változásának eredőjeként 2015-re egy új tendencia is azonosítható. Ez a klasszikusan megbízhatóságra és háttértámogatásra törekvő IT és egy új, agilis működési mód egymás mellett élésének a szükségessége.

 

nagy-zsolt400-1424149438.jpg

 

„Mivel az informatikai támogatást „fogyasztó" üzleti igények egyre gyorsuló tempóban változnak, emiatt már a gyors reagálás, a proaktivitás, az agilis működési mód az igazi elvárás” - magyarázza a Stratis szakértője. A ma nagy kihívását ugyanakkor az jelenti, hogy miközben évtizedek alatt hatalmas szellemi és anyagi invesztícióval komplex, megbízható - de lassan mozdítható informatikai háttéret, szervezeteket és folyamatokat alakítottunk ki, addig egyre jobban megformálódik a gyors reagálású informatikának is az igénye. Így például saját praxisunkban is többször találkoztunk az egységes ügyfélcsatornák és mobil alkalmazások kezelésének kialakítási problématikájával - a komplex és így nehezen mozdítható IT környezetekben. Az ilyen üzleti helyzetek kezelésére egyre égetőbb lesz felkészülnie a szervezeteknek. Összességében fejleszteni kell azokat a módszereket és képességeket amelyek biztosítják az informatikának egyfajta kétpólusú működését, amit például a Gartner a „bimodal IT" fogalom bevezetésével is hangsúlyoz.

hirdetés

 

„Amíg a precízebben, de lassabban működő modellnek a megbízhatóság a célja, addig a gyorsreagálásúnak az informatikai agilitás. Az előbbit az alapos megtervezés, utóbbit az empirikus tapasztalatok, az üzleti folyamatközpontúság jellemzi” - mondja el a két modellel kapcsolatban Nagy Zsolt. Amit mindenkinek pontosan értenie kell a szakember szerint, hogy a két modell egymástól eltérő, ugyanakkor párhuzamos kezelést igényel, amelynek az egy szervezeten belüli együttélését ma még kihívás megvalósítani. „Ennek feloldásához, lényeges hogy azonosítsuk be saját esetünkben a kettős szempontrendszer sajátosságait, és akkor könnyebben megtaláljuk a hatékony működtetési módot is. A proaktív menedzsmentnek már az idén el kell kezdeni új módszereket és képességeket fejleszteni. Napi munkánk során számos esetben találkozunk ilyen kihívásokkal, így a működési stratégiákban igyekszünk támogatni e kétpólusú képesség kialakítását” - vázolja a Stratis partnere.

 

A tanácsadó cég - ügyfélkörénél fogva - leginkább a nagy telekommunikációs vállalatok, a többmilliós ügyfelet kezelő országos szolgáltatók, valamint a bank- és biztosítási szektor vállalkozásaira lát rá. Az élő tapasztalat az, hogy a gyors reagálás, az azonnali fejlesztési igények már most is kifejezett elvárásként jelentkeznek az üzleti érzékenységű vezetők részéről. „Eddig nagy, robosztus rendszereket kellett teljeskörű biztonság mellett felépíteni és működtetni, ma pedig a biztonság megőrzése mellett egyre nagyobb hangsúly kerül a gyors fejlesztésű termékportfolió-elemekre, az új ügyfélkezelési módszerekre, és a nagyobb ügyfélélmény kialakítására” - teszi hozzá Nagy Zsolt.

 

A másik megkerülhetetlen trend a digitális üzleti modellek (digital business) meghatározóvá válása. Ennek eredményeképpen korábban szinte elképzelhetetlen területeket is áthálóz a digitális technika, amivel teljesen új megközelítésekre lesz lehetőség. Olyanokra gondolhatunk, mint például a nagymennyiségű online adatokat szolgáltató szenzoros alkalmazások, az „Internet of Things", az öntanuló, nagyintelligenciájú számítástechnika iparszerű alkalmazása, vagy a gyártás és logisztikai pradigmát megrengető 3D nyomtatás lehetősége. Ezek együttes színrelépése egy alapvetően más karakterisztikájú „digitális üzleti" szempontrendszert ad ki. A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy nagymértékben felértékelődnek azok a fejlesztések, amelyek a digitális lehetőségek adta üzleti szituációkat kezelik. Így például a beérettnek számító webes kereskedés, e-business, a digitális marketing mellett e területen is megjelenik a gyártás, a logisztika és a minőségileg fejlettebb ügyfélélményt adó informatikával létrejövő üzleti viselkedés.

 

„A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy a sikeres vállalatoknál egyre jellemzőbben az üzleti és informatikai stratégia szinergikus egységet alkotnak, előtérbe kerülnek a közös digitális üzleti modellek” - hívja fel a figyelmet Nagy Zsolt. A szakember szerint ez a tendencia nemzetközileg már kifejezetten jellemző, ugyanakkor a magyar szervezeteknél ebben a tekintetben, néhány kivételtől eltekintve, még inkább csak kezdemények láthatók. „Míg a napi működés agilitásának növelésének igénye érzékelhető valóság a hazai szervezetek életében is, addig a digitális üzleti modellek konkrét megvalósulása még a fejlődés kezdetibb stádiumában van” - mutat rá hazai tapasztalataikra a Stratis szakértője.

 

Nagy Zsolt hozzáteszi, a digitális üzleti modell elterjedését leginkább a vásárlói, megrendelői igények hajtják, emiatt a hazai elterjedés a felhasználói-, üzleti megrendelői szokások változásának sebességétől is függ. Vannak ugyanakkor olyan hazai szektorok, ahol már megindult a digitális üzleti helyzetek fókuszba állítása. „A teljesség igénye nélkül például a szenzoros érzékeléssel támogatott és nagymennyiségű adatértékelésen alapuló precíziós gazdálkodás az agráriumban, vagy a mobilitást és ügyfélélményt szinergikus versenyelőnnyé formáló digitális banki alkalmazások új generációja” - zárja elemzését a Stratis.

Kapcsolódó cikkek

Budapest-Debrecen-Győr, 2014. augusztus 4. - A telefonon megkérdezettek fele állítja, hogy megáll, ha lerobbant autót lát, mégis 14 percig kellett várni, míg valaki segített egy bajba jutott nőn. Jobb, ha stoppolva kérünk segítséget, mintha jelzés nélkül várunk. A győriek a legsegítőkészebbek, utánunk a debreceniek, majd a budapestiek.

Budapest, 2015. július 5. - A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több visszásságot is tapasztalt egy szolgáltató vállalkozás direkt marketing tevékenységében az elmúlt időszakban. Az egyik csomagküldő cég fizetési felszólításokat küld olyan megrendelések ellenértékére tartva igényt, amelyeket vitatnak a megkeresett vállalkozások, miközben hivatkozik a GVH korábbi vizsgálatára, amely alapján a versenyhatóság jogszerűnek és tisztességesnek ítélte kereskedelmi gyakorlatát.

download-1372529122.jpg

  Budapest, 2013. június 29., szombat (MTI) - Nyolcvanegy éves korában elhunyt Katona Tamás történész, politikus - közölte a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Bölcsészettudományi Kutatóközpontjának főigazgatója szombaton az MTI-vel.