Újra országos kompetenciamérés az iskolákban

2014. május 27., kedd 06:00

Budapest, 2014. május 27. - A 6., 8. és 10. évfolyamon a tanulók 2827 iskola 3597 telephelyén az országos mérés feladatlapjait írják meg május 28-án a szokásos tanítás helyett. A sajátos nevelési igényű tanulók egy szűk csoportját kivéve a mérés az adott évfolyamokon minden tanuló számára kötelező. Így a mérésben idén összesen 269 611 diák vesz részt: 92 447 hatodikos, 87 418 nyolcadikos és 89 746 tizedikes.

A magyar köznevelés országos mérési rendszerének kiépítése 2001-ben indult el, és mára már Európa és a világ szakmailag és szolgáltatásaiban legkorszerűbb mérési rendszerei között tartják számon. Erről tanúskodik az is, hogy a mérési rendszer 2012-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.

 

A teljes körű mérések célja a tanulók adott képességeinek, készségeinek minél pontosabb feltérképezése függetlenül attól, hogy a tanuló ezeken a területeken gyengébb vagy erősebb képességű. Ezért elegendően sok és sokféle, a mért területek minél részletesebb lefedését biztosító feladatokból álló feladatsorokat kell összeállítani. Emellett ügyelni kell arra is, hogy a feladatok között nagyon könnyű és nehezebb feladatok is legyenek, és így viszonylag pontosan össze lehessen hasonlítani a tanulók képességeit. A feladatlapoknak nem célja az, hogy minden tanuló könnyen megoldja a bennük szereplő összes feladatot, hiszen az ország legjobb és leggyengébb tanulói is ugyanazt a tesztfüzetet oldják meg, és a mérésnek mindegyikükről megfelelően megalapozott eredményeket kell szolgáltatnia. Így nem lehet meglepő, hogy míg egyes tanulócsoportok szokatlanul nehéznek találják a felmérést, mások szerint a felmérés túlságosan könnyű.

hirdetés

 

Feltétlenül fontos, hogy a tanulók, szüleik, és az iskolák egyaránt tisztában legyenek mindezzel, és a diákokat együttesen arra ösztönözzék, hogy a mérésben a tőlük telhető legjobbat igyekezzenek teljesíteni.

 

Emellett a mérési rendszer fontos - és elsősorban a részt vevő tanulók szüleit érintő - részét képezik a tanulók szociokulturális hátterét felmérő tanulói kérdőívek. A mérés megírása előtt vagy azt követően a tanulók kézhez kapják a tanulói kérdőívet. A kérdőívben a tanulók szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. A legjobb, ha a tanulók a kérdőíveket szüleikkel együtt töltik ki, hiszen a legtöbb kérdés a család egészét érinti. A kérdőívek kitöltése a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos, ám a tanulók és szüleik számára önkéntes.

 

A tanulói kérdőívek kezelésének szabályaira az Oktatási Hivatal külön levélben is felhívta az iskolák figyelmét.

 

Az Oktatási Hivatal kéri tehát a szülőket, hogy gyermekükkel közösen töltsék ki a tanulói kérdőívet és küldjék vissza azt az iskolába. Ha esetleg olyan kérdéssel találkoznak, amelyre valamilyen okból nem kívánnak válaszolni, akkor arra ne válaszoljanak, ám a többi megválaszolt kérdéssel akkor is küldjék vissza a kérdőívet. Az iskolák és a szülők közös érdeke, hogy minél több, minél pontosabban kitöltött tanulói kérdőív érkezzen vissza, mert ezek adatai az iskola mérési eredményeinek árnyalt értékeléséhez pótolhatatlanok.

 

A tanulói kérdőívek szakmai célja

 

A pedagógiában többszörösen bizonyított tudományos tény, hogy a tanulók teljesítményére nagy hatással van családjuk szociális, kulturális és gazdasági helyzete. Éppen ezért a különböző tanulói összetételű iskolák pedagógiai teljesítményét pusztán a mért teljesítményátlagok nem tükrözik megfelelően. A tanulói kérdőív célja, hogy országosan és iskolai szinten egyaránt elemezni lehessen a tanulók szociokulturális hátterének és mért teljesítményének összefüggését.

 

A tanulói kérdőívek adataiból képzett, a tanulóközösség szociokulturális hátterét megjelenítő családiháttér-index segítségével összehasonlíthatóvá válik az azonos vagy hasonló körülmények között élő diákokat oktató iskolák teljesítménye. Így például azon iskolák rendkívül értékes pedagógiai munkája is megmutatkozhat, amelyek nem a legjobb körülmények között élő vagy nem a legtehetségesebb tanulókkal foglalkoznak.

 

Az előzetesen tájékozódni kívánók figyelmét felhívjuk a 2013. évi mérési eredményekre. Az Oktatási Hivatal honlapján elérhető „jelentések”, elemzések (www.oktatas.hu) a tanulók, a szülők, az iskolák és fenntartóik számára sok szempontú, és megbízható adatokon nyugvó képet adnak az iskolában folyó pedagógiai munka meghatározott részleteiről. Természetesen egy iskola pedagógiai munkája pusztán a mérési eredmények alapján teljes körűen nem ítélhető meg, ám a jelentésekben megjelenő adatok a reális kép alapjául szolgálhatnak. (A jelentés szakmai tartalmának minél pontosabb megértését minden érdeklődő számára leírások és útmutatók segítik.)

 

A mérésekről figyelmükbe ajánljuk még az Oktatási Hivatal részletes tájékoztatóját a mérési rendszerről: www.oktatas.hu.

 

Forrás: Oktatási Hivatal/Edupress

Kapcsolódó cikkek

Szeged, 2014. december 29. - Az óévbúcsúztatókor használt pirotechnikai eszközök durva hang- és fényhatásai a házi kedvencek számára sokkos pánikot okozhatnak. Egy magából kifordult házi kedvenc félelmében akár támadhat, haraphat is, de a leggyakoribb, hogy elszökik, elkóborol. Sok kóborló kutya, macska soha többé nem kerül haza. Egy kis odafigyeléssel megelőzhetők a petárdázás miatt kialakuló kellemetlen helyzetek - hívja fel a figyelmet az Orpheus Állatvédő Egyesület.

koznevtorveny-szavazas-ogy-mti-1377602918.jpgBudapest, 2013. augusztus 27. - A pedagógus-életpálya rendszere és a béremelés már az idei tanévkezdéskor kiterjed majd a köznevelési intézményekben pedagógus munkakörben foglalkoztatott valamennyi munkavállalóra. Többek között ezt tartalmazza a köznevelési törvény módosítása. Az Országgyűlés végül az eredeti előterjesztést fogadta el 257 igen, 34 nem szavazattal és 2 tartózkodással.

Budapest, 2014. július 28. - Másfélszeresére nőtt az érkező ügyek száma a bíróságokon 2011 és 2013 között, a hatékonyságot mégis szinte minden területen sikerült javítani - mondta Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke az MTI érdeklődésére annak kapcsán, hogy a napokban egyhangúlag elfogadta 2013-as beszámolóját az Országos Bírói Tanács. Pécsen nemrég született egy igencsak terjedelmes bírósági határozat - derült ki az OBH-elnök szavaiból.