Téli üzemmódban dolgozik a Magyar Közút

2015. november 15., vasárnap 09:35

kozut2-400-1447576665.jpgBudapest-Pécs, 2015. november 15. - Téli üzemmódban dolgoznak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei. A társaság a kezelésében lévő több mint 31 000 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, a fő- és a mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el.

Többek között arról is gondoskodnak, hogy a kezelésükben levő úthálózatot a közlekedők - lehetőség szerint - akadálytalanul és biztonságosan vehessék igénybe télen is. Ez nem kis feladat, hiszen a gondos felkészülés ellenére - az évszakra általában jellemző módon olykor rendkívüli időjárási viszonyok mellett - nem mindig lehet minden közlekedő igényeit egyszerre kielégíteni. A téli időszakban a síkosságmentesítésben és a hóeltakarításban országosan 625 saját gépük vesz részt, 494 dolgozót alkalmaznak határozott időre.

 

A Baranya megyei igazgatóságuk - a többi megyei igazgatósághoz hasonlóan - 2015. november 2. és 2016. március 15. között az időjárás függvényében 24 órás folyamatos ügyeleti szolgálatot tart fenn. A megye üzemeltetési és fenntartási feladatait négy mérnökség, Harkány, Mohács, Pécs-felső és Szentlőrinc látja el. Kiemelendő, hogy Baranya megyében az M6 és M60 gyorsforgalmi utakat nem a Közút, hanem koncessziós társaság üzemelteti (a Mecsek Autópálya Üzemeltető Zrt.), leszámítva az 58. sz. főút és Péterpuszta közötti utolsó 1,8 km hosszú, idén átadott új útszakaszt.

hirdetés

 

A hóeltakarítási munkákat nem egyszerre, hanem az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően először az autópályákon, autóutakon, majd a főutakon, utána a forgalmasabb mellékutakon, végül az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező bekötőutakon látja el a Magyar Közút. Üzemeltetői feladat az utak járhatóságának biztosítása, ami nem egyezik meg azzal az igénnyel, hogy minden esetben mindenhol száraz, fekete útburkolattal találkozzunk.

 

A megyében összesen 1 629 km-nyi úthálózatot kezel a társaság. Őrjáratos védekezési rendszerben 525 km-t, rajonos rendszerben 1 046 km-t, úgynevezett „fehér út” rendszerben 60 km-t (kerekített értékek). Az őrjáratos rendszerben kezelt utakat rendszeresen ellenőrzik, a védekezés az út teljes hosszán és szélességében történik a síkosságtól függően, szükség szerint. A rajonos rendszerben kezelt utakat az útellenőrökön kívül az időszakonként kivezényelt elhárító gépkocsik ellenőrzik, a síkosság elleni védekezés az út veszélyes részeire terjed ki (pl. veszélyes ívek, emelkedők stb.) A fehér út olyan kisforgalmú út, amely ellenőrzése csak az útellenőrzés gyakoriságával történik meg. A „fehér úton” kizárólag hóeltakarítás történik, melyen így biztosítják a szakemberek az egy nyomon történő járhatóságot.

 

A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat, amelyet csak akkor tudnak hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezik ki - a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeik szerint - a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat (mobil hóvédműveket). Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítenek. A hófogó rácsok 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni feladatukat.

 

A síkosság elleni védekezésre Baranya megyében 33 nagyteljesítményű, kettős rendeltetésű (ekéző és szóró) tehergépjármű és 9 rakodógép áll rendelkezésre. A hóakadály megszüntetésére 7 önjáró hómarót is be tudnak vetni. Ezen felül esetenként több vegyes típusú bérelt gépet is igénybe vehetnek.

 

Az ipari sót a mérnökségi telephelyeken zárt, fedett sótárolókban tárolják. Útszóró sóból 4 264 tonna, míg kalcium-klorid granulátumból 14,9 tonna nyitókészlettel rendelkeznek a megyében. Ezen felül 986 tonna érdesítő anyag a betárolt készletük (homok és zúzalék).

 

A Magyar Közút minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérik az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges. Ezzel komoly veszélyektől és kellemetlenségektől óvhatják meg magukat és gépjárművüket az autósok. Amennyiben már megtörtént a baj, és elakadt valahol, segítséget a helyileg illetékes önkormányzattól vagy a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es vagy a 105-ös segélyhívó telefonszámon kérhet.

 

Utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a www.utinform.hu oldalon. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Útinform szolgálatuk, és megyei diszpécserszolgálataik 0-24 órában várják a közlekedők hívásait, készséggel állnak a betelefonálók rendelkezésére. Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatnál kezdeni.

 

Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt., fotó: facebook

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2014. március 24. - Három jogcímen is visszakövetelhetők Simon Gábortól, az MSZP volt elnökhelyettesétől a számára képviselőségének ideje alatt kifizetett juttatások - mondta Rubovszky György, az Országgyűlés mentelmi bizottságának KDNP-s elnöke újságíróknak a testület mai zárt ülése után.

zivihivo-1375079535.jpgA Zivi egy közösségre épülő telekocsi szolgáltatás, ami segít az egyirányba igyekvő autósoknak és utasoknak, hogy megtalálják, illetve megismerjék egymást. Az autósok így bármikor találhatnak útitársat, akikkel megoszthatják költségeiket. Az utasok pedig olcsón, kényelmesen, és gyorsan érhetik el úti céljukat.

Budapest, 2013. augusztus 31. - Átlagosan 20-30, de esetenként 40-50 perccel hosszabb menetidővel közlekedik minden a Keleti pályaudvarra érkező és onnan induló vonat a felsővezeték-hálózat zárlata miatt - tájékoztatta a Mávinform szombaton délben az MTI-t.