Téli üzemmódban dolgozik a Magyar Közút

2015. november 15., vasárnap 09:35

kozut2-400-1447576665.jpgBudapest-Pécs, 2015. november 15. - Téli üzemmódban dolgoznak a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei. A társaság a kezelésében lévő több mint 31 000 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, a fő- és a mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el.

Többek között arról is gondoskodnak, hogy a kezelésükben levő úthálózatot a közlekedők - lehetőség szerint - akadálytalanul és biztonságosan vehessék igénybe télen is. Ez nem kis feladat, hiszen a gondos felkészülés ellenére - az évszakra általában jellemző módon olykor rendkívüli időjárási viszonyok mellett - nem mindig lehet minden közlekedő igényeit egyszerre kielégíteni. A téli időszakban a síkosságmentesítésben és a hóeltakarításban országosan 625 saját gépük vesz részt, 494 dolgozót alkalmaznak határozott időre.

 

A Baranya megyei igazgatóságuk - a többi megyei igazgatósághoz hasonlóan - 2015. november 2. és 2016. március 15. között az időjárás függvényében 24 órás folyamatos ügyeleti szolgálatot tart fenn. A megye üzemeltetési és fenntartási feladatait négy mérnökség, Harkány, Mohács, Pécs-felső és Szentlőrinc látja el. Kiemelendő, hogy Baranya megyében az M6 és M60 gyorsforgalmi utakat nem a Közút, hanem koncessziós társaság üzemelteti (a Mecsek Autópálya Üzemeltető Zrt.), leszámítva az 58. sz. főút és Péterpuszta közötti utolsó 1,8 km hosszú, idén átadott új útszakaszt.

hirdetés

 

A hóeltakarítási munkákat nem egyszerre, hanem az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelően először az autópályákon, autóutakon, majd a főutakon, utána a forgalmasabb mellékutakon, végül az alacsonyabb úthálózati szereppel rendelkező bekötőutakon látja el a Magyar Közút. Üzemeltetői feladat az utak járhatóságának biztosítása, ami nem egyezik meg azzal az igénnyel, hogy minden esetben mindenhol száraz, fekete útburkolattal találkozzunk.

 

A megyében összesen 1 629 km-nyi úthálózatot kezel a társaság. Őrjáratos védekezési rendszerben 525 km-t, rajonos rendszerben 1 046 km-t, úgynevezett „fehér út” rendszerben 60 km-t (kerekített értékek). Az őrjáratos rendszerben kezelt utakat rendszeresen ellenőrzik, a védekezés az út teljes hosszán és szélességében történik a síkosságtól függően, szükség szerint. A rajonos rendszerben kezelt utakat az útellenőrökön kívül az időszakonként kivezényelt elhárító gépkocsik ellenőrzik, a síkosság elleni védekezés az út veszélyes részeire terjed ki (pl. veszélyes ívek, emelkedők stb.) A fehér út olyan kisforgalmú út, amely ellenőrzése csak az útellenőrzés gyakoriságával történik meg. A „fehér úton” kizárólag hóeltakarítás történik, melyen így biztosítják a szakemberek az egy nyomon történő járhatóságot.

 

A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat, amelyet csak akkor tudnak hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezik ki - a korábbi évek tapasztalatai és anyagi lehetőségeik szerint - a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat (mobil hóvédműveket). Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítenek. A hófogó rácsok 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni feladatukat.

 

A síkosság elleni védekezésre Baranya megyében 33 nagyteljesítményű, kettős rendeltetésű (ekéző és szóró) tehergépjármű és 9 rakodógép áll rendelkezésre. A hóakadály megszüntetésére 7 önjáró hómarót is be tudnak vetni. Ezen felül esetenként több vegyes típusú bérelt gépet is igénybe vehetnek.

 

Az ipari sót a mérnökségi telephelyeken zárt, fedett sótárolókban tárolják. Útszóró sóból 4 264 tonna, míg kalcium-klorid granulátumból 14,9 tonna nyitókészlettel rendelkeznek a megyében. Ezen felül 986 tonna érdesítő anyag a betárolt készletük (homok és zúzalék).

 

A Magyar Közút minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérik az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges. Ezzel komoly veszélyektől és kellemetlenségektől óvhatják meg magukat és gépjárművüket az autósok. Amennyiben már megtörtént a baj, és elakadt valahol, segítséget a helyileg illetékes önkormányzattól vagy a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es vagy a 105-ös segélyhívó telefonszámon kérhet.

 

Utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a www.utinform.hu oldalon. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Útinform szolgálatuk, és megyei diszpécserszolgálataik 0-24 órában várják a közlekedők hívásait, készséggel állnak a betelefonálók rendelkezésére. Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatnál kezdeni.

 

Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt., fotó: facebook

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2015. január 27. - Zöld utat kapott a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól az első, tableten működő online pénztárgép. Az eszköz lényegesen kisebb helyet foglal, mint egy hagyományos kassza, ugyanakkor a tudása megfelel egy PC-s pénztárgépének, így kereskedelmi háttérrendszerekhez is csatlakoztatható. Az új eszköz 120-130 ezer forinttal olcsóbb, mint a hasonló tudású, PC-alapú rendszerek.

czippan-anett-gyerekekkel400-1450557015.jpgBudapest, 2015. december 20. - Országszerte közel 350 hátrányos helyzetű, gyermekotthonban élő gyermek vett részt a MinDig TV Extra karácsonyi ajándéknak szánt mesefilm premiervetítésén.

Budapest, 2015. április 3. - Az üzletemberek javarészt kapcsolatokból élnek, így a networking a napi rutinjukban is főszerephez jut. A tudatos üzleti kapcsolatépítéshez azonban érdemes segítséget kérni, és szervezett keretek között folytatni azt. Most rávilágítunk arra, hogy miért hasznos üzleti találkozókra járni.