Milyen volt az augusztusi ingatlanpiac?

2015. szeptember 17., csütörtök 06:05

Budapest, 2015. szeptember 17. - Az elmúlt fél év legalacsonyabb forgalmát mutatta az augusztusi adás-vételi mennyiség az ingatlanpia­con, ám ez a csekély visszaesés szezonális jellegű - közölte a Duna House.

Tavaly ugyanekkor 23%-kal kisebb forgalmat becsült a Duna House, két éve pedig alig haladta meg a 7000-et az ebben a hónapban eladott ingatlanok száma. Becslésünk szerint az első nyolc hónapban így összesen közel 92 ezer adás-vétel bonyolódott, ami már most meghaladja több válság utáni teljes év forgalmát. Tavaly ugyanebben az időszakban 64 ezer közeli tranzakciót becsült a cég, ami 44%-kal gyengébb forgalmat jelentett. A júliusival megegyező szintet mu­tatott augusztusban a Kereslet Index. A 93 százalékpontos érték bár az idei év legalacsonyabb szintje, de ez szezonálisan indokolható érték, amely így is magasabb mint 2014-ben bármelyik hónapban.

 

A Duna House által közvetített ingatlanok adatai alapján augusztusban Kelet-Magyarországon a panele­ket 134-, a téglaépítésű lakásokat 165 ezer Ft-os négyzetméteráron vásárolták. Az ország nyugati felén a panelt 142-, a téglalakást 212 ezerért vették. A főváros budai oldalán 264-, Pesten 270 ezer Ft-ot fizettek a panelek négyzetméteréért, a téglaépítésű lakásokat pedig Budán 395-, Pesten 279-, a Belvárosban pedig átlagosan 475 ezerért vették.

hirdetés

 

Augusztusban a közvetített ingatlanok 3-4%-a volt újépítésű. Felújítandót a fővárosban és Nyugat-Ma­gyarországon vettek leginkább, ahol nagyjából minden tízedik ilyen volt, míg az ország többi részén ennek fele volt jellemző. Az ország nagy részén inkább a kiváló minőséget vették a tranzakciók negyedében, ki­véve Nyugat-Magyarországon, ahol minden ötödik volt ilyen.

 

A Budapesten vásárolni szándékozók közel 21%-a megjelölte (többek közt) a XIII. kerületet, mint po­tenciális lokációt, ezzel továbbra is a legnépszerűbb kerület a fővárosban. A leendő vevők 17-18%-a kedveli még a VI., VII., IX. és XI. kerületeket is, de az ezt övező területek sem kevésbé népszerűek. A külsőbb pesti kerületeket a vevőjelöltek 6-7%-a keresi.

 

A családi házukat eladóknak nem kellett sokat csökkenteni az eredetileg elképzelt árból, csupán 4%-ot országszerte, hogy érdeklődőt találjanak. A vevők ezekből 7-9%-ot tudtak tovább alkudni. A panelek eseté­ben mindössze 1% árlevitelre volt szükség és a vevői alku is mindössze 3 % volt Budapesten és 5% vidéken. A téglaépítésűeknél a fővárosban szintén alacsony, 1% árlevitelt követően átlag 3% alku volt, vidéken 2% árcsökkentés után 5%-ot tudtak alkudni.

 

Augusztusban nagyon magas volt a befektetők aránya a fővárosban. A vásárlás okára választ adó vevők 45%-a nyilatkozott úgy, hogy ez áll a háttérben. Vidéken a válaszadó vevők 27%-a nyilatkozott úgy, hogy nagyobb lakásba költözés állt a vásárlás hátterében. Majdnem minden negyedik vevő elsőlakás vásárlónak vallotta magát. A befektetők vidéken csak a harmadik legnagyobb vevői csoport volt, 20%-os piaci jelen­léttel. Budapesten a válaszadó eladók 44%-a nyilatkozott úgy, hogy az értékesítés oka a nagyobb lakásba költözés volt. További 20-20% bevallása alapján örökölt ingatlant értékesített, vagy kisebb lakásba sze­retne költözni. Vidéken minden harmadik eladó örökölt ingatlant értékesített, átlag 8,4 millió Ft bevételre szert téve.

 

A Duna House által augusztusban lezárt tranzakciók adatai alapján vidéken az esetek 41%-ában vásároltak 40-60 m2 közötti ingatlant és 22%-ban 60-80 m2-est. A nagyméretű, 160 m2 fölötti kategóriát a vevők 4%-a választotta. Pest Megyében már a vevők 8%-a vásárolta a legnagyobb méretet. A két legnépszerűbb kategória itt is a 40-60 és a 60-80 m2 közöttiek, melyeket a vevők 22-23%-a vásárolt. Budán a legtöbb tranzakció a 400 ezer Ft/m2-nél drágább ársávban zajlott, a vevők 37%-a választotta ezt. Pesten szintén itt történt a legtöbb vásárlás 21%-ban, de a korábban is favorit 200-250 ezer Ft/m2 kategóriát is a vevők ötöde vásárolta. A főváros mindkét oldalán a 40-60 m2 közötti lakásokat vették legtöbben, nagyjából az esetek 40%-ában.

 

Forrás: Duna House

Kapcsolódó cikkek

zanza-tv400-1415533619.jpgBudapest, 2014. november 10. - Hogyan tudnánk digitális taneszközökkel segíteni a középiskolás diákok tanulását? - tette fel a kérdést az Eduweb Multimédia. A választ pedig a világ bármely pontjáról, bármelyik multimédiás eszközzel elérhető rövid, könnyen emészthető videóban találta meg. Az ötperces animációk nyolc tantárgy 550 témáját és csaknem ezer fogalmát ölelik fel lényegre törően.

Budapest, 2016. július 21. - A foci-Eb végeztével a Klikkmánia keresőmarketing-ügynökség megvizsgálta, hogy hogyan befolyásolta a torna az internetes kereséseket.

Budapest, 2014. szeptember 27. - A Magyar Élelmiszerbank Egyesület idén októberben harmadjára szervezi meg Együnk Egymásért Adománygyűjtő Akcióját az Élelmezési Világnaphoz kapcsolódóan, amelyhez továbbra is várja csatlakozó kívánó éttermek és sütni-főzni szerető önkéntesek jelentkezését.