Magyarországon nem divat az önkénteskedés

2015. december 5., szombat 07:00

meseolvasas400-1449294431.jpgBudapest, 2015. december 5. - Ma van az önkéntesség világnapja. Bár a karitatív tevékenység számos előnnyel jár mind az önkéntes, mind pedig a társadalom számára, Magyarország sajnos ebben a tekintetben nem éri el az európai átlagot.

Miért fontos az önkénteskedés és milyen tevékenységben vesznek legszívesebben részt a magyarok? Ezt gyűjtötte össze a jeles alkalomból a K&H gyógyvarázs.

 

Az önkéntes munka előnyeit hosszan lehetne sorolni: fejleszti az egyén szociális készségét és kompetenciáit, sokoldalú tapasztalatot nyújt, segíti a társadalmi szolidaritást, és megismerteti az önkéntessel a rászorulók problémáit. Mindezek ellenére a KSH utolsó, önkéntességről végzett kutatásából (2011) az derül ki, hogy hazánkban mindössze a felnőtt lakosság 28 százaléka végez önkéntes munkát, amely lemarad az európait átlagtól (34%).

 

A felmérés alapján a nők fogékonyabbak az ellenszolgáltatás nélküli munkára (29,1%, férfiak: 27,6%), illetve az iskolázottsági szint növekedésével fokozódik az önkéntességi hajlam is (alapfokú végzettség: 23%, a középfokú: 29,7%, diplomások 31,6%). Az életkor is számít, a legaktívabb korcsoportnak a 60-64 éves korosztály tekinthető, amelynek 37,6 százaléka segít a rászorulókon, ami leginkább annak tudható be, hogy a nyugdíjba vonult népesség szeretne továbbra is hasznos tevékenységet végezni.

hirdetés

 

- Egy társadalom megítélése nagyban függ attól, hogy tagjai milyen mértékben vállalnak önkéntes munkát, mennyire hajlandóak ellenszolgáltatás nélkül hozzájárulni embertársaik jobb, teljesebb életéhez - mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója. - Az állam és a karitatív szervezetek mellett a vállalatoknak is komoly felelősségük van abban, hogy maguk is szervezzenek társadalmi ügyet szolgáló programokat, és kollégáikat is bevonva végezzenek önkéntes munkát. K&H gyógyvarázs kezdeményezésünkkel 2004 óta támogatjuk a magyar gyermekegészségügyet. A beteg gyerekek lelki egészségét elősegítő K&H gyógyvarázs mesedoktorok programunkkal pedig immár 2 és fél éve igyekszünk hozzájárulni a kórházak legifjabb lakóinak mielőbbi gyógyulásához. Önkéntes mesedoktoraink és saját kollégáink meseolvasásai révén pedig már közel 45 000 kis beteg arcára loptunk mosolyt.

 

A K&H gyógyvarázs mesedoktorok program népszerűsége illeszkedik a KSH felmérése alapján legkedveltebb önkéntes területekhez, hiszen a magyar lakosság leginkább házi- és házkörüli munkában, ügyintézésben, vásárlásban, gyermekfelügyeletben, gyermekgondozásban, illetve a betegápolásban, idősgondozásban segít. A K&H gyógyvarázs mesedoktorok programra az elmúlt 2,5 évben 33 300 önkéntes regisztrált, akik eddig 11 300 alkalommal olvastak mesét személyesen a kezdeményezésben részt vevő 44 kórházban.

 

A kezdeményezés webes ágán is nagyon aktívak a társadalom tagjai, eddig közeli 300-an küldtek mesét az ország 30 kórházába, ahol a történeteket közel 35 000 alkalommal látták a kis betegek. A webes meseolvasáshoz több cég és munkatársi közösség is csatlakozott, akik összefogva, saját maguk szervezték meg az alkalmat, hogy a kezdeményezéshez minél több kolléga csatlakozzon.

 

A programhoz csatlakozó önkéntesek zöme a KSH felméréséhez hasonlóan nő (92%), és a jelentkezők közel fele diplomás (49%). A magyar statisztikai átlaggal ellentétben azonban a meseolvasók zöme (76%) a 18 és 50 év közötti korosztályból kerül ki, amelyen belül a 30-40 közötti korcsoport aránya a legmagasabb (26%).

 

- Magyarországon jellemző, hogy az önkéntesek csak alkalmanként vállalnak társadalmi munkát, nem végeznek rendszeresen karitatív tevékenységet, nem kötődnek egy bizonyos karitatív tevékenységhez. Éppen ezért nagy öröm számunkra, hogy a K&H gyógyvarázs mesedoktorok programban résztvevők közül 18 százalék visszajár a kórházakba. Ez azt bizonyítja, hogy a program nemcsak a gyerekeknek okoz kikapcsolódást, hanem az önkénteseket is feltölti az a sok szeretet és mosoly, amit a kicsiktől egy-egy történetért cserébe kapnak - zárta gondolatait Horváth Magyary Nóra.

 

Forrás: K&H gyógyvarázs

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2015. július 31. - Az elmúlt években a fővárosban is igazolódott: a hagyományos üzleti modellek mellett izgalmasabb üzleti struktúrákra is nyitottak a hazai vállalkozások. A Business Network International (BNI) az „Aki ad, az nyer®” elvén alapuló, jutalékmentes üzleti ajánlások rendszerét honosította meg hazánkban, budapesti régiója pedig néhány év alatt a világ öt legeredményesebb körzete közé került.

networking400-1453950988.jpg

Budapest, 2016. január 28. - Sokan eladási szándékkal járnak üzleti találkozókra, ez a hozzáállás viszont nem vezet új, hosszú távú kapcsolatokhoz. Dr. Ivan Misner, a Business Network International (BNI) alapítója és számos bestseller szerzője három tanácsot ad ahhoz, hogy mi is networking mestereivé válhassunk.

noe-csalad-festes400-1446878917.jpgBudapest-Pécs-Komló, 2015. november 7. - Országszerte több mint 450 nagycsaládban ragadtak ecsetet az elmúlt napokban, hogy kifessék az otthonukat, szépítsék a környezetüket. Mindannyian abból a festékadományból részesültek, melyet a Nagycsaládosok Országos Egyesülete (NOE) kapott.