Kutatás készült a munkahelyi jutalmazásról

2015. november 24., kedd 06:05

Budapest, 2015. november 24. - Az év végi időszakban különösen fontos a munkavállalók elismerése, megbecsülése - állítják magyarországi kis- és középvállalkozások és nagyvállalatok vezetői, akik legszívesebben univerzális ajándékutalvány formájában jutalmazzák a munkatársakat. De milyen más alkalmakkor, milyen formában és mennyire tudatosan ismerik el a vállalatok a dolgozók munkáját napjainkban? A Sodexo 2015 novemberében végzett friss kutatása ezekre a kérdésekre ad válaszokat.

A 418 kis- és középvállalkozás, és nagyvállalat döntéshozói körében végzett online kutatás rámutatott: a munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába. A megkérdezett vállalatvezetők 84.5%-a tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti jutalmakkal, prémiumokkal, ajándékokkal motiválja a dolgozókat, ugyanakkor a vállalatok közel fele (48%) még mindig csak ad- hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt.

 

Előremutató, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52%) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására. Azok a cégek, akik nem adnak eseti juttatásokat, leginkább a hiányzó anyagi fedezetre hivatkoznak (38%), illetve azt gondolják, hogy inkább az állandó juttatások fejlesztése növeli a munkatársak elkötelezettségét (27%).

hirdetés

 

Általánosságban elmondható, hogy az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede (75,7%) tartotta különösen fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével. Emellett jellemző jutalmazási alkalom még az üzleti-pénzügyi évhez kötött céges teljesítmény bónusz (32%), valamint az olyan jeles alkalmak megünneplése, mint egy gyermek születése, a születésnap vagy akár a nőnap (18,5%).

 

Abban egyetértés mutatkozik, hogy miért érdemes eseti jutalmakat, prémiumokat osztani a kollégáknak: a megkérdezett döntéshozók közel fele (48%) szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget, 42% szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5,2%-a érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és differenciál a konkurens munkáltatóktól, és csupán 2,53% tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét.

 

Elgondolkodtató, hogy a kutatás eredménye szerint a cégek közel háromnegyede (73,65%) semmilyen módon nem méri, hogy van-e hatása a dolgozók jutalmazásának. Annál a kisebbségnél, aki mégis fordít energiát a döntések utókövetésére, ott a fenti érvek látszanak igazolódni a gyakorlatban: a munkatársi elkötelezettség növekedése, és a munkatársak megtartásának erősítése, a fluktuáció csökkenése tapasztalható.

 

Bár a munkáltatók túlnyomó többsége hisz abban, hogy dolgozók eseti jutalmazása, elismerése direkt hatással van a munkavállalók elkötelezettségére és megtartására, a jutalom formájának kiválasztásakor mégis a vezetők döntése (41%), illetve az adminisztráció mértéke határozza meg az alkalmazott formát (31%), és nem a munkavállalók motivációja, véleménye (17%).

 

A jutalmazás formáját tekintve a legtöbben (65%) a Sodexoéhoz hasonló univerzális utalványokat részesítik előnyben, de közel ennyien (60%) a bérjellegű juttatásokat is alkalmazzák.

 

A Sodexo által kínált és a cégek által preferált univerzális ajándék - bevásárlási utalványok legnagyobb előnyének egyértelműen a sokoldalú felhasználhatóságot tartják a válaszadók (88%), emellett fontos érv az is, hogy látványosabb és érzékelhetőbb juttatást jelentenek egy egyszeri elismerés formájában például a kisebb mértékű fizetésemeléssel szemben.

 

Forrás: Open Communications

Kapcsolódó cikkek

kacsak-unicef400-1439725201.jpgBudapest, 2015. augusztus 17. - Idén augusztus 30-án már második alkalommal rajtol el a Kacsafutam. Több ezer gumikacsa úszik majd versenyt a Duna budapesti szakaszán. A versenyre bárki „benevezheti” az általa megvásárolt kacsát, az eladásból befolyó összeg egy része pedig az UNICEF Magyarország munkáját támogatja. A győztes kacsa tulajdonosa négyszemélyes krétai nyaralást nyer.

Budapest, 2015. január 28. - Magyarországon is tovább nőhet a magasolajsavas napraforgó termesztésének volumene, világszerte ugyanis rendkívüli módon nő a kereslet az élelmiszernövény iránt - derül ki a Syngenta ágazati előrejelzéséből. Magyarországon egyébként az elmúlt tíz év legnagyobb mennyiségét termelték a napraforgóban érdekelt gazdaságok 2014-ben.

Budapest-Pécs, 2015. január 16. - Idén is megrendezi országos szintű, ingyenes Nyílt Próbaérettségi Napját a Studium Generale. A megméretés február 14-én, szombaton lesz az ország hat városában történelemből, matematikából és elméleti közgazdaságtanból közép- és emelt szinten. A próbaérettségi minden végzősnek lehetőséget ad arra, hogy tesztelje eddigi tudását, és megfigyelje magát, hogyan reagál a vizsgakörülményekre, valamint tapasztalatot szerezzen a feladattípusokról, időkorlátokról.