Kutatás készült a munkahelyi jutalmazásról

2015. november 24., kedd 06:05

Budapest, 2015. november 24. - Az év végi időszakban különösen fontos a munkavállalók elismerése, megbecsülése - állítják magyarországi kis- és középvállalkozások és nagyvállalatok vezetői, akik legszívesebben univerzális ajándékutalvány formájában jutalmazzák a munkatársakat. De milyen más alkalmakkor, milyen formában és mennyire tudatosan ismerik el a vállalatok a dolgozók munkáját napjainkban? A Sodexo 2015 novemberében végzett friss kutatása ezekre a kérdésekre ad válaszokat.

A 418 kis- és középvállalkozás, és nagyvállalat döntéshozói körében végzett online kutatás rámutatott: a munkavállalók valamilyen formában történő jutalmazása mára már beépült a hazai vállalatok üzleti gyakorlatába. A megkérdezett vállalatvezetők 84.5%-a tartja fontosnak, hogy béren kívüli rendszeres juttatások mellett eseti jutalmakkal, prémiumokkal, ajándékokkal motiválja a dolgozókat, ugyanakkor a vállalatok közel fele (48%) még mindig csak ad- hoc jelleggel, alkalmanként teszi mindezt.

 

Előremutató, hogy a megkérdezett vállalatok másik fele (52%) már egy átfogó jutalmazási-elismerési stratégiát dolgozott ki a dolgozók hatékony motiválására. Azok a cégek, akik nem adnak eseti juttatásokat, leginkább a hiányzó anyagi fedezetre hivatkoznak (38%), illetve azt gondolják, hogy inkább az állandó juttatások fejlesztése növeli a munkatársak elkötelezettségét (27%).

hirdetés

 

Általánosságban elmondható, hogy az év végi időszakot kiemelten kezelik a cégek: a megkérdezettek háromnegyede (75,7%) tartotta különösen fontosnak, hogy a kollégák munkáját megköszönje az ünnepek közeledtével. Emellett jellemző jutalmazási alkalom még az üzleti-pénzügyi évhez kötött céges teljesítmény bónusz (32%), valamint az olyan jeles alkalmak megünneplése, mint egy gyermek születése, a születésnap vagy akár a nőnap (18,5%).

 

Abban egyetértés mutatkozik, hogy miért érdemes eseti jutalmakat, prémiumokat osztani a kollégáknak: a megkérdezett döntéshozók közel fele (48%) szerint növeli a munkatársi elkötelezettséget, 42% szerint pedig a munkatársak megtartásában bizonyul ez fontos eszköznek. Érdekes módon a vállalatvezetők mindössze 5,2%-a érzi úgy, hogy a jutalmazás erősíti a munkáltatói márkát, és differenciál a konkurens munkáltatóktól, és csupán 2,53% tapasztalta, hogy ez növelheti a munkaerő megszerzésének esélyét.

 

Elgondolkodtató, hogy a kutatás eredménye szerint a cégek közel háromnegyede (73,65%) semmilyen módon nem méri, hogy van-e hatása a dolgozók jutalmazásának. Annál a kisebbségnél, aki mégis fordít energiát a döntések utókövetésére, ott a fenti érvek látszanak igazolódni a gyakorlatban: a munkatársi elkötelezettség növekedése, és a munkatársak megtartásának erősítése, a fluktuáció csökkenése tapasztalható.

 

Bár a munkáltatók túlnyomó többsége hisz abban, hogy dolgozók eseti jutalmazása, elismerése direkt hatással van a munkavállalók elkötelezettségére és megtartására, a jutalom formájának kiválasztásakor mégis a vezetők döntése (41%), illetve az adminisztráció mértéke határozza meg az alkalmazott formát (31%), és nem a munkavállalók motivációja, véleménye (17%).

 

A jutalmazás formáját tekintve a legtöbben (65%) a Sodexoéhoz hasonló univerzális utalványokat részesítik előnyben, de közel ennyien (60%) a bérjellegű juttatásokat is alkalmazzák.

 

A Sodexo által kínált és a cégek által preferált univerzális ajándék - bevásárlási utalványok legnagyobb előnyének egyértelműen a sokoldalú felhasználhatóságot tartják a válaszadók (88%), emellett fontos érv az is, hogy látványosabb és érzékelhetőbb juttatást jelentenek egy egyszeri elismerés formájában például a kisebb mértékű fizetésemeléssel szemben.

 

Forrás: Open Communications

Kapcsolódó cikkek

kc-panel-fb1-400-1421871511.jpgBudapest, 2015. január 22. - A KutatóCentrum most nem csak a véleményedre, de az ügyességedre is kíváncsi. A tanulás vagy munka mellett igazán jól esik egy kis lazulás, amire most a haverokkal együtt nyerhetsz lehetőséget, csak regisztrálnotok kell, és ha a ti csapatotokat sorsolják ki, már indulhat is a csapatás.

Budapest, 2016. július 18. - Főleg a 30-as éveikben járók tervezik, hogy biztosan vagy nagy valószínűséggel ingatlant vásárolnak a következő három évben, ebben a korosztályban 22 százalék a potenciális vásárlást komolyan fontolgatók aránya - derül ki a K&H biztos jövő indexéből, amely a 30-59 éves korosztály lakásvásárlási terveit vizsgálta.

2013. május 23., csütörtök - Elkészültek a 3. DEPÓ Betonworkshop köztéri alkotásai, amelyeket idén öt egyetem ötvennél is több diákja valósított meg az önkéntes betonbarkács foglalkozáson. Az utcabútorokat és street art alkotásokat május 25-én biciklis városnézés keretében mutatják be a fővárosban.