Hamisítás: hogyan viszonyulunk a jelenséghez?

2014. november 1., szombat 07:00

Budapest, 2014. november 1. - A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület az elmúlt öt évhez hasonlóan idén is ezerfős reprezentatív közvélemény-kutatás keretében vizsgálta, hogyan viszonyulnak az emberek a hamisítás jelenségéhez.

Négy kérdéscsoportot vizsgált a kutatás: a hamis termékekkel kapcsolatos vásárlási szokásokat, a motivációkat (miért és hol vásárolnak az emberek hamis termékeket), a hamisítással kapcsolatos attitűdöket és az internetes letöltések témáját. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) megbízásából a TÁRKI végzett felmérést.

 

Bendzsel Miklós, a HENT elnökhelyettese, aki a testület titkárságát működtető Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke, a legfrissebb kutatási jelentéssel kapcsolatban úgy látja, hogy egyre jobban tudatosul az állampolgárokban, hogy a hamisítás miatt munkahelyek szűnnek meg (59 %-uk gondolja ma így) és hogy az ilyen termékek forgalma növeli a szervezett bűnözés bevételeit (70%-uk vélekedik így). Előrelépés az is, hogy a legális internetes letöltési lehetőségek ismertsége 2013-hoz viszonyítva tovább nőtt. Míg az előző évben csak az internetezők 63%-a addig ma már 70%-uk ismer ilyen felületeket.

hirdetés

 

A HENT titkára, Németh Mónika elmondta, hogy 2014-ben a megkérdezettek 77%-a nem vásárolna hamis terméket. Azokra, akik nem így döntenek továbbra is jellemző az alacsony ár preferálása és a fiatal életkor. A hamis ruházati termékeket vizsgálva elmondható, hogy az elmúlt 6 évben lényeges elmozdulások mutatkoznak. Míg 2009-ben mindössze minden harmadik válaszadó utasította el kategorikusan ezen termékek vásárlását, addig 2013-ban már minden második, ma, 2014-ben pedig a megkérdezettek 56%-a zárkózik el hamis vagy bizonytalan forrásból származó ruházati termékek beszerzésétől.

 

vasarolna-hamisat-2010-2014-1414766301.jpg

 

A HENT a fenti adatok tükrében még erőteljesebb tudatosságnövelő tevékenységet tervez, minden eszközt megragad annak érdekében, hogy valamennyi vizsgált területen hasonló eredményekről számolhasson be a Hamisítás Elleni Akciótervben megfogalmazott feladatok maradéktalan megvalósításával.

 

A teljes tanulmány és a közérdeklődésre leginkább számot tartó eredményeket tartalmazó kivonata letölthető a HENT weboldaláról.

 

Forrás és ábra: Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala

Kapcsolódó cikkek

broker400-1440608065.jpgBudapest, 2015. augusztus 27. - Huszonötödik évébe lépett Közép-európai Brókerképző Alapítvány. A szervezetet az értékpapír-kereskedés szabályszerűségeinek és előírásainak oktatása, tananyagainak fejlesztése érdekében hozták létre az alapítók.

add-friend-7-400-1429673291.jpgBudapest, 2015. április 22. - Áprilisban indult el a Disney Csatorna és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Add Friend kampánya. Ennek keretein belül április 20-án a 6-18 éves korosztálynak szóló dalszövegíró pályázat vette kezdetét. A verseny fődíjasa az értékes nyereményen kívül egy különleges élménnyel is gazdagodik: alkotását egy népszerű hazai előadó zenésíti meg.

Budapest, 2015. augusztus 22. - Különbséget kell tenni a hosszabb időre szóló ingatlan-bérbeadás és a rövid távú, néhány vendégéjszakára szóló szolgáltatás között. Míg az egyiknél nem, a másiknál kötelező az adószám.