Hamisítás: hogyan viszonyulunk a jelenséghez?

2014. november 1., szombat 07:00

Budapest, 2014. november 1. - A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület az elmúlt öt évhez hasonlóan idén is ezerfős reprezentatív közvélemény-kutatás keretében vizsgálta, hogyan viszonyulnak az emberek a hamisítás jelenségéhez.

Négy kérdéscsoportot vizsgált a kutatás: a hamis termékekkel kapcsolatos vásárlási szokásokat, a motivációkat (miért és hol vásárolnak az emberek hamis termékeket), a hamisítással kapcsolatos attitűdöket és az internetes letöltések témáját. A Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) megbízásából a TÁRKI végzett felmérést.

 

Bendzsel Miklós, a HENT elnökhelyettese, aki a testület titkárságát működtető Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalának elnöke, a legfrissebb kutatási jelentéssel kapcsolatban úgy látja, hogy egyre jobban tudatosul az állampolgárokban, hogy a hamisítás miatt munkahelyek szűnnek meg (59 %-uk gondolja ma így) és hogy az ilyen termékek forgalma növeli a szervezett bűnözés bevételeit (70%-uk vélekedik így). Előrelépés az is, hogy a legális internetes letöltési lehetőségek ismertsége 2013-hoz viszonyítva tovább nőtt. Míg az előző évben csak az internetezők 63%-a addig ma már 70%-uk ismer ilyen felületeket.

hirdetés

 

A HENT titkára, Németh Mónika elmondta, hogy 2014-ben a megkérdezettek 77%-a nem vásárolna hamis terméket. Azokra, akik nem így döntenek továbbra is jellemző az alacsony ár preferálása és a fiatal életkor. A hamis ruházati termékeket vizsgálva elmondható, hogy az elmúlt 6 évben lényeges elmozdulások mutatkoznak. Míg 2009-ben mindössze minden harmadik válaszadó utasította el kategorikusan ezen termékek vásárlását, addig 2013-ban már minden második, ma, 2014-ben pedig a megkérdezettek 56%-a zárkózik el hamis vagy bizonytalan forrásból származó ruházati termékek beszerzésétől.

 

vasarolna-hamisat-2010-2014-1414766301.jpg

 

A HENT a fenti adatok tükrében még erőteljesebb tudatosságnövelő tevékenységet tervez, minden eszközt megragad annak érdekében, hogy valamennyi vizsgált területen hasonló eredményekről számolhasson be a Hamisítás Elleni Akciótervben megfogalmazott feladatok maradéktalan megvalósításával.

 

A teljes tanulmány és a közérdeklődésre leginkább számot tartó eredményeket tartalmazó kivonata letölthető a HENT weboldaláról.

 

Forrás és ábra: Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala

Kapcsolódó cikkek

Budapest-Pécs, 2014. november 16. - A gazdasági utánpótlás-nevelés kulcsfontosságú programsorozatát, a Fiatal Vállalkozók Hetét november 17. és 21. között rendezik meg Magyarországon a Global Entrepreneurship Week világméretű összefogás keretében 152 ország részvételével - közölte a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége (Fivosz).

fva400-1473615805.jpg

Budapest, 2016. szeptember 12. - Idén is kiírták az Év Fiatal Vezetője díjért zajló megmérettetést. A tavaly első alkalommal meghirdetett pályázat minden várakozást felülmúló érdeklődés mellett zajlott, ezért a kiírók ezúttal is bizakodóak a pályázók egyre emelkedő számát illetően.

oltas-tu-1358418371.jpg

Országos népegészségügyi kampány indult az influenzás megbetegedések terjedésének megelőzése érdekében, amelyben az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ) mellett több közlekedési vállalat is részt vesz. A védőoltás, az alapos kézmosás és a megfelelő fertőtlenítés fontosságát hirdető kampány indulását kedden, a Volánbusz népligeti állomásán jelentették be.