Hamisak a HIV-fertőzött narancsokról szóló hírek

2016. május 7., szombat 07:00

Budapest, 2016. május 7. - Ismét felbukkant a „HIV-fertőzött vérrel szennyezett narancs” álhíre az interneten. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) felhívja a vásárlók figyelmét, hogy az információnak nincs valóságalapja, a kereskedelmi forgalomban kapható termékek biztonságosan fogyaszthatók.

Tavaly év elején jelentek meg először a fertőzött vérrel befecskendezett narancsokról szóló álhírek, úgynevezett hoax-ok. Az első külföldi verziókban még csupán egyiptomi piacokon találtak „c” vírussal fertőzött vért a narancsban. A fordítások során a származási ország kiegészült Algériával majd Líbiával, a megjelölt betegségeknél pedig felbukkant a hepatitis C, később pedig a HIV-fertőzés.

hirdetés

 

Nemcsak gyümölcsökkel, de más élelmiszerekkel (például üdítők, gyümölcskonzervek) kapcsolatban is jelentek meg hasonló álhírek. A legújabb, narancsos változatban a „hírhez” képet is mellékeltek. Ezen egy olyan vérnarancs fajta látható, amelynek húsa nem teljesen, hanem csak foltokban pirosodik.

 

Az Országos Tisztifőorvosi Hivatallal egyeztetett szakvélemény alapján az ilyen szennyezett narancs nem lenne fertőzőképes. A HIV-vírus rendkívül érzékeny, az emberi testen kívül hamar elpusztul. A narancsra jellemző savas közeg is kifejezetten kedvezőtlen a vírus számára. Emellett a külföldről beszállított, tűvel megszúrt termék még az országba érkezés előtt romlásnak indulna.

 

Noha a „hírnek” nincs valóságalapja és hivatalos cáfolata is több felületen megjelent már, ennek ellenére időről-időre megjelenik az online médiában, blogokon, fórumokon. A NÉBIH javasolja, hogy a „szenzációs” hírek megosztása előtt az érdeklődők tájékozódjanak az hiteles szakmai oldalakon, vagy érdeklődjenek az érintett hatóságoknál, megelőzve ezzel a felesleges pánikkeltést.

 

Forrás: OBJEKTÍV Hírügynökség

Kapcsolódó cikkek

Pécs, 2015. július 7. - Megnyitotta kapuit a második PR Akadémia Pécsen. A szakma harminc neves képviselőjét felvonultató, háromnapos előadássorozat a Magyar PR Szövetség (MPRSZ) és a pécsi egyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Karának (FEEK) közös rendezvénye. Az idei kiemelt témák a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (CSR) és a társadalmi konfliktusok kezelése.

Budapest, 2016. június 26. - A kormányzati törekvésekkel összhangban, a kereskedelmi szektor legnagyobb mértékű béremelését hajtja végre a Lidl Magyarország.

Pécs, 2014. július 29. - Egyetlen hétvége alatt ötvennégy tonna búza, a tavalyi összmennyiség fele gyűlt össze a Magyarok kenyere program társrendezvényein.