Hamisak a HIV-fertőzött narancsokról szóló hírek

2016. május 7., szombat 07:00

Budapest, 2016. május 7. - Ismét felbukkant a „HIV-fertőzött vérrel szennyezett narancs” álhíre az interneten. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) felhívja a vásárlók figyelmét, hogy az információnak nincs valóságalapja, a kereskedelmi forgalomban kapható termékek biztonságosan fogyaszthatók.

Tavaly év elején jelentek meg először a fertőzött vérrel befecskendezett narancsokról szóló álhírek, úgynevezett hoax-ok. Az első külföldi verziókban még csupán egyiptomi piacokon találtak „c” vírussal fertőzött vért a narancsban. A fordítások során a származási ország kiegészült Algériával majd Líbiával, a megjelölt betegségeknél pedig felbukkant a hepatitis C, később pedig a HIV-fertőzés.

hirdetés

 

Nemcsak gyümölcsökkel, de más élelmiszerekkel (például üdítők, gyümölcskonzervek) kapcsolatban is jelentek meg hasonló álhírek. A legújabb, narancsos változatban a „hírhez” képet is mellékeltek. Ezen egy olyan vérnarancs fajta látható, amelynek húsa nem teljesen, hanem csak foltokban pirosodik.

 

Az Országos Tisztifőorvosi Hivatallal egyeztetett szakvélemény alapján az ilyen szennyezett narancs nem lenne fertőzőképes. A HIV-vírus rendkívül érzékeny, az emberi testen kívül hamar elpusztul. A narancsra jellemző savas közeg is kifejezetten kedvezőtlen a vírus számára. Emellett a külföldről beszállított, tűvel megszúrt termék még az országba érkezés előtt romlásnak indulna.

 

Noha a „hírnek” nincs valóságalapja és hivatalos cáfolata is több felületen megjelent már, ennek ellenére időről-időre megjelenik az online médiában, blogokon, fórumokon. A NÉBIH javasolja, hogy a „szenzációs” hírek megosztása előtt az érdeklődők tájékozódjanak az hiteles szakmai oldalakon, vagy érdeklődjenek az érintett hatóságoknál, megelőzve ezzel a felesleges pánikkeltést.

 

Forrás: OBJEKTÍV Hírügynökség

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2014. július 31. - Ma már egyre többen érzik szükségét annak, hogy egészségtudatosan éljenek. Az augusztus 9-én, a Lurdy Házban tartandó High Life Életmód- és Szépség Fesztivál őket, a testi-lelki egészségért tenni akarókat célozza meg.

szekeres-nora-segits-jatekkal400-1463389081.jpg

Budapest, 2016. május 17. - A Játéksziget, a Máltai Szeretetszolgálat és a Leo Burnett reklámügynökség szemléletformáló kampányba kezdett, melyben Basico kollekció néven kézzel eszkábált játékok segítségével hívja fel a Játéksziget üzletekbe látogatók figyelmét és aktivizálja őket a rászoruló gyerekek támogatására.

A kívánatos közösségi közlekedési munkamegosztás irányába tesz lépéseket az autóbuszos szolgáltatóknál 2013. december 15-én életbe lépő új menetrend. A kismértékű teljesítménybővítést a Volánok regionális és „ráhordó” szolgáltatásainak megerősítése eredményezi - tájékoztatta az OBJEKTÍV Hírügynökséget a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.