Forgalombiztonsági fejlesztések a gyorsforgalmi hálózaton

2014. február 5., szerda 06:00

Tavaly év végén kezdődtek azok a forgalombiztonsági fejlesztések, amelyek az autópályákon előforduló leggyakoribb baleseti okokat csökkenthetik a jövőben. A programot a Magyar Közút Nonprofit Zrt. mintegy 13,5 milliárd forintos keretből valósítja meg.

A jelenlegi statisztikák szerint évente körülbelül 600 ember szenved halálos balesetet a teljes magyarországi úthálózaton. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésében lévő gyorsforgalmi utakon évente 40-50 fő veszíti életét. Ezért is kiemelt jelentőségűek azok a fejlesztések, amelyek az autópályán bekövetkező balesetek számának és súlyosságának csökkentését célozzák. A projektgazda Magyar Közút Nonprofit Zrt. az Új Széchenyi Terv forrásaiból a hazai autópályákon olyan közlekedésbiztonsági fejlesztéseket valósít meg a legnagyobb baleseti gócpontoknál, amelyekkel megszüntethetőek azok a körülmények, amelyek korábban az ütközések kialakulásához vezettek.

hirdetés

 

A 2013 végén kezdődött kivitelezési munkálatok egy része már idén év elején befejeződött. A tavaly november-december hónapokban induló, európai uniós forrásból megvalósuló projektek keretében az M3-as, M5-ös és M7-es autópályák legveszélyeztetettebb szakaszain korszerű elválasztó falat építenek ki a szakemberek, a megvalósítás 2015 júniusára várható. Ennek köszönhetően csökkenhet annak az esélye, hogy a betonelemnek ütköző jármű áttolja azt a szemközti sávba, tovább súlyosbítva a baleseti helyzetet. A nemrégiben megvalósult üzemi átjárók korszerűsítésének köszönhetően a fentieken túl a baleseti helyszínek környékén - az egyszerűsödött, könnyebb megnyitásnak köszönhetően - csökkenhet a kialakult torlódás mértéke.

 

Időről időre problémát okoz a vadak autópályára jutása is és az ebből következő vadelütések. Ennek orvoslására elkészült az M3-as autópályán 140 kilométer hosszon a vadvédő kerítések magasítása, illetve sűrű szövésű háló földbe süllyesztése. A szakemberek emellett 40 új vadkiugró rámpát és 80 új vadkibúvó kaput is kialakítanak, amelyeken keresztül az állatok könnyebben visszatalálnak az autópályáról a saját környezetükbe.

 

Az autópályák egyes szakaszain csapadékos időben korábban vízmegállás vagy vízátfolyás alakulhatott ki, ami kellő vízelvezetés hiányában vízen csúszásos balesetekhez vezetett. Ezért az M3-as, M30-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályák leginkább veszélyeztetett szakaszain, összesen 17 helyszínen, burkolatrovátkolást (grooving) végeztek el a szakemberek, amelynek következtében a jövőben ezeken a szakaszokon csökkenhet a vízátfolyásból adódó megcsúszásos balesetek száma.

 

A balesetek megelőzésének fontos eleme az autópálya-használók minél pontosabb tájékoztatása a várható időjárási helyzetről, esetleges balesetekről, torlódásokról. A közlekedésbiztonsági program keretében 29 változtatható jelzésképű táblát és 30 térfigyelő kamerát telepítenek a szakemberek az M1-es, M3-as, M43-as, M6-os, M7-es és M70-es autópályák legforgalmasabb szakaszaira. Ezen projektelemek kivitelezése már elkezdődött, befejezésük 2014. március-áprilisra várható.

 

A 13,5 milliárd forint összköltségű fejlesztés beruházásai teljes körűen 2015 júniusára készülhetnek el.

 

Forrás: Magyar Közút

Kapcsolódó cikkek

Budapest, 2013. április 1., hétfő  - Folyamatban van a MÁV-csoportnál a vasúti pályaműködtetési tevékenység és személyszállítási terület egymástól független szervezeti keretek között való működésének kialakítása - közölte a MÁV Zrt.

buek-film400-1419778060.jpgBudapest-Pécs, 2014. december 29. - BÚÉK címmel december 30-án vetítik először az ország első közösségi filmjét, amely 2013 szilveszterét mutatja be számtalan szemszögből.

Budapest, 2016. június 28. - A számítástechnika fejlődésével együtt nő az internethasználók száma, és ezzel együtt az őket fenyegető rosszindulatú vírusok is évről-évre szaporodnak. Magyarországon is tömegesen terjednek a legújabb, a felhasználók adatait titkosítással hozzáférhetetlenné tevő zsarolóvírusok, melyek egyik leggyakoribb képviselője a CTB-Locker.