Dohánygyártók: kiváltságos cégeké a trafikellátás

2015. június 18., csütörtök 06:00

Budapest, 2015. június 18. - A BAT Pécsi Dohánygyár Kft. és a Tabán Trafik Zrt. dohánytermékek központi kiszállítására tett közös ajánlatának elfogadásával a magyar kormány teljességgel átláthatatlan és diszkriminatív módon két kiváltságos piaci szereplő kiválasztása mellett döntött a pályáztatásból kimaradt nagyvállalatok álláspontja szerint.

A dohánytermékek nagykereskedelmének államosítása szükségtelen beavatkozás a jelenleg működő piaci környezetbe - áll a cégek közös közleményében, amelyet szerdán juttattak el az MTI-nek.

 

A pályáztatásból kimaradt nagyvállalatok, az Imperial Tobacco Magyarország Kft., a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. közleményükben kiemelik: a BAT és a Tabán Trafik részére kiadott koncesszió egy minimális állami koncessziós díj befizetését eredményezi, ami végső soron a magyar adófizetőket károsítja meg. "Csakis egy teljesen nyílt és átlátható nyilvános pályázat tudná meghatározni a koncessziós díj megfelelő piaci árát, és csak ez tenné lehetővé, hogy a magyar adófizetők is részesüljenek a magasabb bevétel előnyeiből" - írták.

 

Meggyőződésük szerint a döntés sérti Magyarország uniós tagságából eredő kötelezettségeit. A kormány elmulasztotta értesíteni az Európai Bizottságot a dohánytermékek államosítására vonatkozó jogszabály tervezetéről, pedig az EU szabályai ezt egyértelműen előírják.

hirdetés

 

Úgy vélik, a tervezett rendszer világosan és nyíltan hátrányosan megkülönbözteti a nem magyar tulajdonú vállalatokat, valamint azon európai székhelyű cégek ellen irányul, amelyek nem Magyarországon gyártják termékeiket. Harmadsorban a javasolt tervezet értelmében a magyar kormány jogellenes állami támogatásban részesíti mind a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-t, mind pedig a Tabán Trafik Zrt.-t., továbbá a kormány a két céget állandó és tisztességtelen versenyelőnnyel ruházza fel. A központi disztribútor kiválasztásának folyamata figyelmen kívül hagyja a széles körben elfogadott uniós pályáztatási alapelveket, ami nyílt és átlátható pályáztatást ír elő - közölték.

 

Elfogadhatatlannak nevezik azt a helyzetet, hogy átadják a termékeik értékesítése és disztribúciója feletti kontrolt, megosszák az árképzésükkel, készletállományukkal, az új piaci tevékenységeikkel kapcsolatos versenyjogilag érzékeny információkat, és saját termékeik kiszállítását közvetlenül két versenytársukra bízzák. Arra kérik ezért a kormányt, hogy vizsgálja felül a döntését és valamennyi dohányipari vállalat bevonásával nyissa újra az eljárást. "Egyéb esetben minden jogi eszközzel élni fogunk annak érdekében, hogy megvédjük saját és munkavállalóink jogait, valamint megőrizzük befektetéseinket Magyarországon" - fogalmaz a közlemény.

 

A British American Tobacco és a Tabán Trafik Zrt. végzi a dohány-kiskereskedelmi ellátási feladatokat november 1-jétől - közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt hét csütörtökön. Lázár János tájékoztatása szerint a nagykereskedelmi tevékenységre 2014. december 24. óta a két cég tett közös ajánlatot. Orbán Viktor miniszterelnök felhatalmazta a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy a szerződést, 600 millió forint koncessziós díj fejében kösse meg. A szerződéskötést követően minden dokumentumot - köztük az ajánlattételi anyagot - nyilvánosságra hoz a nemzeti fejlesztési tárca - tette hozzá.

 

Az Országgyűlés tavaly év végén döntött arról, hogy a trafikok kizárólag állami vagy azzal szerződésben álló dohány-kiskereskedelmi ellátóktól vásárolhatnak dohányterméket az idén szeptembertől. A miniszter az elfogadott javaslat indoklásában hangsúlyozta, a dohánytermék-nagykereskedők folytathatják tevékenységüket, vagyis a dohánytermékek megrendelésekor javaslatot tehetnek a trafikoknak, de dohányterméket nekik nem adhatnak el, csak a kiskereskedelmi ellátóknak.

 

A törvény kimondta, hogy amennyiben a dohány-kiskereskedelmi ellátási feladatokat az állam maga látja el, akkor a miniszter erre 100 százalékos állami tulajdonban lévő zártkörűen működő részvénytársaságot alapít, de lehetőséget adott arra is, hogy az állam e feladatot ne maga lássa el, hanem nyilvános koncessziós pályázat útján szerződést kössön.

 

A törvény ugyanakkor a nyilvános koncessziós pályázat kihagyását is lehetővé teszi, amennyiben a szerződést úgynevezett megbízható dohánykereskedő személlyel vagy az ő többségi tulajdonában álló társasággal kötik. Ide olyan társaságok tartozhatnak, amelyeknek 2005 óta nincs félmillió forintot meghaladó adóhátralékuk, illetve nem indult ellenük legalább ugyanakkora értékben végrehajtási eljárás. További kritérium ezen cégekkel szemben, hogy működésük során egyszer sem kaptak húszmillió forintot meghaladó bírságot, valamint legalább 15 éve folytatják a dohánytermékek nagykereskedelmét.

 

A dohány-kiskereskedelmi ellátóknak az ország valamennyi nagykereskedőjével szerződést kell kötniük, akik kötelesek mindenkor akkora készletet biztosítani, illetve az ellátónál fenntartani, amely legalább 15 százalékkal meghaladja a forgalmazott dohánytermékek kétheti átlagos kiskereskedelmi értékesítési mennyiségét.

 

Seszták Miklós miniszter a változtatásokat azzal indokolta, hogy a trafikok a nagykereskedők "kereskedelmi kényszerítő eszközei" miatt nem tudnak befolyástól mentesen, a piaci és a fogyasztói érdekeknek megfelelően működni.

 

Forrás: MTI

Kapcsolódó cikkek

elelmiszerlavina400-1480658392.jpg

Budapest, 2016. december 2. - Ötvenhárom településen zajlott ebben az évben a Magyar Élelmiszerbank Egyesület és a Syngenta Élelmiszerlavina programja. A társadalmi célú programban részt vevő önkormányzatok és civilek földjeiken összesen 150 tonna élelmiszernövényt termesztettek, amelyet nehéz sorsú családoknak adtak.

siker400-1444683625.jpgBudapest, 2015. október 13. - Ahogy a sült csirke sem repül a szánkba, úgy a siker sem fog csak úgy az ölünkbe hullani. Amellett, hogy valóban meg kell dolgozni az eredményekért, szükséges néhány tulajdonsággal is felvérteznünk személyiségünket a cél érdekében - ezeket mutatja be Steve Tobak, az Entrepreneur szerzője.

lany-internet400-1451167451.jpg

Budapest, 2015. december 27. - A magyar fiatalok gyorsan reagálnak az új trendekre, az online vásárlás térhódítására, s egyre fiatalabb korban kezdenek el az interneten vásárolni - közölte a K&H.