Átláthatóbbak lesznek az 1%-os felajánlások

2015. január 15., csütörtök 06:00

Budapest, 2015. január 15. - Az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testületének (ASZÖT) javaslata alapján idén minden SZJA 1%-ot felajánló magánszemély rendelkezhet úgy, hogy nevét és postai illetve elektronikus levelezési címét a kedvezményezettel közöljék. A törvényváltozás óriási lehetőséget teremt a civil szervezeteknek, mivel így megnyílik számukra a lehetőség, hogy az adományozók közvetlen és pontos tájékoztatásával növeljék az átláthatóságot és bizalmat.

Magyarország 1996-ban az ún. 1%-os törvénnyel egy új adományozási formát indított el a térségben. Ez a „hungaricum” azóta nemzetközi karriert futott be, és a közép-kelet európai országok közül többen is átvették a magyar példát. A modell hiányossága volt azonban eddig, hogy az adófizetők nem tudták pontosan, mire, hogyan költődik el az 1%-os felajánlásokból keletkező bevétel, az átláthatóságra törekvő civil szervezetnek pedig a kötelező anonimitás miatt nem volt lehetőségük arra, hogy az adományozók felé célzottan információt szolgáltassanak ezzel kapcsolatosan.

 

Az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testület ennek érdekében a civil szervezetekkel kapcsolatos törvényekhez kapcsolódóan módosító javaslatot nyújtott be. A Parlament elfogadta a javaslatot, így az adózók a jövőben elérhetőségük átadásáról önmagunk dönthetnek, az adóbevallás megfelelő rovatában történő megjelöléssel. Természetesen azon adózók számára, akik nem kívánnak élni ezzel a lehetőséggel, a teljes anonimitás továbbra is biztosított marad.

hirdetés

 

A változtatás óriási lehetőséget teremt a kedvezményezett szervezetek számára, hogy közvetlenül felvegyék a kapcsolatot támogatóikkal, ezáltal növelhető az átláthatóság, egyben a civil szervezetek működésébe vetett bizalom. Az adományok etikus felhasználása, az átláthatóság és bizalom növekedése elkerülhetővé teszi a közelmúltban a sajtóban is megjelent visszaéléseket, illetve azokat a károkat, melyeket az említett esetek a civil szektor kevesebb nyilvánosságot kapó, ámde megbízhatóan működő nagy többségének okoznak.

 

Az ASZÖT képviselői felhívják minden 1%-ot gyűjtő szervezet és felajánló figyelmét, hogy az idei évtől a rendelkező nyilatkozat formátuma is megváltozik, az új nyilatkozat tartalmazza az adózó postai illetve elektronikus levelezési címét, valamint az ezek kiadásához megadható hozzájárulásra vonatkozó nyilatkozatot is.

 

A testület üdvözli azt a már régóta javasolt és várt módosítást is, mely szerint a kedvezményezett szervezeteknek előzetesen kell igazolnia a kedvezményezetté válás feltételeit, mely alapján az adóhatóság minden év január 1-jén a honlapján teszi közzé az adott rendelkező évben felajánlásra jogosult kedvezményezettek listáját. E módosítás által elkerülhető, hogy egyes felajánlások esetleg „kárba vesznek”, ha a támogatandó szervezetről csak utólag derül ki, hogy nem felelt meg az előírt feltételeknek.

 

Hazai civil szervezetek külföldi minták alapján hozták létre az Adománygyűjtő Szervezetek Önszabályozó Testületét 2012-ben, és megalkották saját Etikai Kódexüket is. Az Etikai Kódex fő sarokpontjai a hitelesség, törvényesség, átláthatóság és nyilvánosság. Céljuk, hogy az adományozó valós képet kapjon a szervezetek adománygyűjtéssel kapcsolatos tevékenységéről.

 

Forrás: OBJEKTÍV Hírügynökség, bővebben az ASZÖT-ről: www.atlathatosag.eu

Kapcsolódó cikkek

Több mint 30 évig egy fán tároltak egy világháborús gránátot Lajosmizsén egy családi ház udvarán - közölte a Magyar Honvédség tűzszerész ezredének kommunikációs tisztje szerdán.

Budapest, 2014. július 16. - A Profession.hu jelentéséből kiderül, hogy nemcsak a hirdető cégek és a feladott álláshirdetések, hanem a regisztrált álláskeresők száma is nőtt a tavaly júniusi adatokhoz képest. Az oldal online rendszerébe 36%-kal több új pozíció került, az álláskeresők pedig 32%-kal több hirdető állásajánlatai között böngészhetnek Baranya megyében.

Budapest, 2016. november 28. - Nem vagyunk messze attól, hogy akár teljes házépítést rendeljenek online az építtetők - véli a Mapei Kft., miután 3500 lakossági építtető megkérdezésével végzett online felmérést a médiafogyasztási szokásaikról novemberben.